Å sette pris på, løfte frem

Anbud365: Å sette pris på, løfte fremDet finnes et europamesterskap i offentlige anskaffelser. Ikke mange norske har vært med der. Og det finnes på den annen side mange innkjøpere i de tallrike mindre virksomhetene i Norge. De får sjelden synlige tegn på at de settes pris på. Når vinner av årets utgave av flaggskipet Anskaffelsesprisen snart skal kåres, er det tid for å se nærmere på slike problemstillinger, mener Anbud365 (foto: dotshock /Scanstockphoto.com).

Skriv ut artikkelen

(En Anbud365-konkurranse) Samtidig som oktober ebber ut er Anbud365 i en konkurranse- og prisstemning. Bakgrunnen er et sterkt ønske om å løfte frem alt det gode for samfunnet som helhet som offentlige innkjøpere daglig bidrar med. Anskaffelsesprisen er et slikt viktig tiltak. Men noe mangler: Det finnes et europamesterskap i offentlige – riktignok stort sett bare kommunale – anskaffelser der våre nordiske naboer hevder seg. Norge har mye å vise verden, og vi har godt av å benchmarke oss selv om de beste av de som følger samme regler. Og hva med alle de innkjøpere som alene eller med få medarbeidere gjør jobben og vel så det? Burde ikke de også hylles, settes pris på?

På årets utgave av Anskaffelseskonferansen til Direktoratet for forvaltning og økonomiforvaltning (DFØ) 22. november, skal det også være prisutdeling. Meningen er at deltakerne på konferansen selv skal stemme frem en vinner. Fristen for å melde på kandidater er løpt ut, og juryen er i arbeid. Blant kandidatene er Anbud365 sikker på at konferanse-publikummet vil plukke en vinner som er verdig en pris som Anskaffelsesprisen 2022.

I mange konkurranser går vinneren videre til en mer internasjonalt preget konkurranse. Et eksempel er Melodi Grand Prix (for å beholde et noenlunde norskklingende navn på seansen), et annet er vinnerne i fotball-serie og -cup. Men for en anskaffelse som vinner en såpass krevende – mht til imøtekommelse av oppsatte kriterier – konkurranse som Anskaffelsesprisen, stopper det der. Med en stimulerende seier i festlig lag. Bra og fortjent, men kanskje er anskaffelsen verd å vise frem for Europa?

EM i offentlige anskaffelser

Det finnes nemlig et Europamesterskap i offentlige anskaffelser – Procura+. Bak denne prisen står den europeiske delen av en organisasjon som heter ICLEI. Det er et nettverk for lokale og regionale myndigheter som er opptatt av bærekraft. På verdensbasis er det mer enn 2500 slike myndigheter med. Sju norske er medlemmer av ICLEI: Kommunene Arendal, Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo og Stavanger – i tillegg til KS, kommunenes interesseorganisasjon

I deres EM i offentlige anskaffelser er det nå fire kategorier: årets bærekraft-anskaffelse, årets sirkulær-anskaffelse, årets innovasjons-anskaffelse og årets anskaffelse-initiativ. En gjennomgang av påmeldte, nominerte, finalister og vinnere i tilbake i tid viser at Oslo og Stavanger har deltatt fra tid til annen – Oslo ble f.eks. nominert i 2019, mens Stavanger deltok i 2021 og 2022. Finland, Danmark og Sverige er for øvrig stadig med, og de vinner konkurranser med jevne mellomrom. Malmö ble f.eks. en av vinnerne i år – i hård konkurranse med Tampere i Finland. I en annen klasse fikk København anerkjennende ord.

Noe å vise verden

Hvorfor maser vi så med dette. Utgangspunktet er en klippetro på en gjennomgående kvalitet i norske, offentlige anskaffelser – preget av høy kompetanse og «langt fremme i skoene», som det heter, når det gjelder innovasjon, bærekraft mm. Riktignok viser DFØs omfattende anskaffelsesundersøkelse at det er et stykke igjen til at alle offentlige virksomheter er kommet så langt. Men mye av det som gjøres, kan verden ganske sikkert ha godt av å vite om og måle seg opp mot.

EU-systemet har gang på gang vist interesse for hva Leverandørutviklingsprogrammet foretar seg, i Danmark har samme program nærmest fått en «fan-club» (Center for offentlig-privat innovation), et norskledet EU-program skapte grunnlaget for grenseoverskridende elektronisk kommunikasjon innen offentlige anskaffelser, Oslos Omsorg+ og utslippsfrie tunge bygg- og anleggsmaskiner er eksempler på norske øyneåpnere utenfor landets grenser. Kanskje er det mange flere. Vi tror det, men vet det ikke. Hvis noen føler seg forbigått, rop ut. Det er ikke med forsett fra vår side, heller en form for uaktsomhet.

Noen få frontrunnere

Vi tror at mange flere enn Oslo og Stavanger – fortjenstfulle frontrunnere – har anskaffelser som kan gjøre det skarpt i europeiske konkurranser. Riktignok begrenses Procura+-konkurransene til lokale og regionale myndigheter. De statlige kan ikke bli med, men det bør ikke hindre oss i å vurdere om det skal satses mer på å fremme oppmerksomheten rundt hva man får til i norske offentlige anskaffelser. Det er naturlig at det er KS som eventuelt setter seg i forsetet i en slik vurdering, rimeligvis i dialog med DFØ.

Å melde seg på til EM i offentlige anskaffelser er et spenningsmoment fylt av tro og håp som i mange tilfeller vil vekke medienes oppmerksomhet – ut over Anbud365. Så kan publikum se hvilken kompetanse, hvilken tid og ressursbruk som skaper imponerende og fremtidsrettede anskaffelser i det offentlige. Og skulle man bli europamester, er det selvsagt meritterende og et greit diplom å ha på veggen eller en pokal i skapet. Men, fremfor alt, norske offentlige anskaffelser får benchmarke seg i konkurranse med tilsvarende fra andre land med samme regelverk. Vi garanterer intet, men mener det er rimelig sannsynlighetsovervekt for at mye laurbær i så fall vil havne her hjemme. Det gjøres nemlig svært mye bra her på dette området her hjemme.

Enda en konkurranse-ide

Og ikke nok med det. I dag har Anbud365 enda flere konkurranse-ideer. Som rimelig er kreves det grundig dokumentasjon for å delta i kampen om å få Anskaffelsesprisen til DFØ. Slik må det være. Mange av de grunnleggende prinsippene fra anskaffelses-verdenen skal ligge til grunn her også. Det betyr nok at dette er en konkurranse for de større virksomhetene. Intet galt i det. Ledestjerner springer ofte ut fra relativt ressursrike miljøer på en eller annen måte.

Omkring i anskaffelses-Norge finnes det imidlertid en rekke dyktige innkjøpere som dag etter dag gjør sitt beste, styrker sin kompetanse, bidrar i nettverk, deltar i styre og stell osv. Ofte er de alene i sin meget ansvarsfulle jobb – en stor andel av virksomhetens budsjett skal forvaltes gjennom de gode innkjøp. Men noen priser blir det sjelden ut av det tillitvekkende, daglige arbeidet. Anbud365 tror at situasjonen er den at vi dels går glipp av mye smart og ressursfornuftig erfaring fra disse virksomhetene, dels at det ligger litt stimulering i å finne former for påskjønnelse som kan hedre disse. De har neppe tid og anledning i sin jobb til å lage en såpass tidkrevende dokumentasjon som skal til for å kunne konkurrere i store, landsdekkende priskonkurranser.

«Årets ildsjel»?

I idretten har man «årets ildsjel». Sett fra en kommunedirektørs eller et kommunestyres ståsted – en statlig etatsjefs for den del – kan det sikkert finnes medarbeidere på innkjøpsfronten som kvalifiserer til å bli hedret med en tilsvarende ære. For eksempel en medarbeider eller en avdeling som har maktet innovative løsninger uten å sprenge budsjettet – eller som har fått det geografiske områdets eller bransjens næringsdrivende til å tenke i retning av bærekraft, som har laget ordninger som gjøre at lokalt næringsliv kommer med osv.

Anbud365 lever i den tro at det kollegiet som årlig forvalter godt 650 milliarder offentlige kroner, gjør en slik kvalitativ innsats at det i større grad bør løftes frem. Det hjelper for egen selvtillit og det hjelper i publikums alminnelige omdømme – og det vekker noen flere politikere for betydning av den innsatsen som leveres daglig. Medienes jobb med å løfte frem Kofa-avgjørelser og anskaffelser der det går galt, er riktig og viktig. Men verden har en annen side også. Å få det frem gjøres ikke av seg selv, her kommer resultatene gjerne etter målrettet og langsiktig arbeid skapt av miljøet selv.

Da har Anbud365 i dag ikke flere ideer på dette området. Takk for oppmerksomheten. Skjer det noe og vi får vite om det, kan vi love oppslag. Allerede nå.

Bli den første til å kommentere på "Å sette pris på, løfte frem"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.