Kjøretøysperrer skal sikre regjeringen, innovasjon må til

Anbud365: Kjøretøysperrer skal sikre regjeringen, innovasjon må tilPlanene for nytt regjeringskvartal, sett fra Akersgata. Effektive, driftssikre kjøretøysperrer skal sikre kvartalet – et innovasjonspartnerskap skal finne løsningen (foto: Statsbygg/Team Urbis).

Skriv ut artikkelen

Det nye regjeringskvartalet skal sikres med bevegelige kjøretøysperrer som regulerer trafikken inn og ut av området. Nå skal det letes etter løsninger som både skal ivareta nødvendig sikkerhet, men også gjøre vedlikehold og øvrig drift enklere enn de man i dag kjenner. Løsningene man har i dag, er ikke gode nok – derfor inviterer Statsbygg aktuelle leverandører til å konkurrere om å bli med i et innovasjonspartnerskap. Sammen skal det utvikles løsninger som ikke eksisterer i dag.

Byggingen av det nye Regjeringskvartalet vil strekke seg over hele 2020-tallet, og prosjektet skal være en pådriver for innovasjon og utvikling for norske leverandører. I den forbindelse er det at Statsbygg tar initiativ til et innovasjonspartnerkskap – «Staut- kjøretøysperre til å stole på». Rundt departementsbygningene skal det etableres områdesikring med en ytre og en indre sperring.

Allerede 23. april må interesserte leverandører ha meldt seg om de ønsker å bli kvalifisert til å delta i kampen om dette partnerskapet, ifølge Statsbyggs foreløpige tidsplan. 2. august er satt som tilbudsfrist og 13. september som dato for kontraktsinngåelse. Det er aktuelt å invitere opptil seks tilbydere til å gi tilbud, og inngå partnerskapskontrakter med opptil to tilbydere.

I fire faser

Gjennomføring av innovasjonspartnerskapet er delt i fire faser:

•        Fase 1 er utvikling i form av delleveranser. September 2021 til april 2022.

•        Fase 2 omfatter partnerens utarbeidelse og test av endelig prototype – april 2022 til oktober 2022.

•        Fase 3 gjelder oppdragsgivers test og godkjenning av løsningen. Oktober 2022 til juni 2023.

•        Fase 4: Opsjon på anskaffelse av løsningen. Juni 2023 til desember 2023.

Det vanker en mulig tilbudspremie – stor NOK 100.000, inkl. mva – til maks seks prekvalifiserte deltakerne som blir invitert til å delta i konkurransen. Statsbygg har ni mill tilgjengelig til innovasjonspartnerskapet, hvorav en mill er avsatt til godkjenning i utviklingsfasen. Statsbygg har til hensikt å inngå to partnerskapsavtaler, som da kan få maks 4 millioner hver i støtte.

Driftssikre og bevegelige

Det er behov for driftssikre, bevegelige kjøretøysperrer som skal sikre funksjonene i Regjeringskvartalet og for å regulere trafikk inn og ut av området. Kjøretøysperrene skal i tillegg fungere godt for alle som bruker byrommene i og rundt regjeringskvartalet.

Det er kartlagt en rekke utfordringer knyttet til dynamiske kjøretøysperrer i nordisk klima, da disse blir eksponert for stor slitasje og har tilsvarende stort behov for service og utskifting. I allerede monterte løsninger har man erfart at slitasje i form av salting, brøyting, erosjon, store temperatursvingninger, dårlig drenering og vanninntrengning i denne sammenheng spiller en betydelig rolle. Resultatet er et behov for service og hyppig utskifting av kjøretøysperrer.

Også samfunnsmessige konsekvenser

Vedlikehold og utskifting av kjøretøysperre er også utfordrende i en bysituasjon hvor kontinuerlig drift er høyt prioritert. Dagens løsninger av kjøretøysperrer krever i stor grad hyppig vedlikehold på stedet, noe som medfører stenging av gater og andre tiltak som påvirker byen negativt og forsinker prosessene rundt logistikk og annen trafikal flyt. Derfor er altså ikke bare utfordringene for eier av installasjonene knyttet til drift, økonomi og miljø, men også indirekte samfunnsmessige konsekvenser for drift av byer.

Bli den første til å kommentere på "Kjøretøysperrer skal sikre regjeringen, innovasjon må til"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.