Store offentlige vei-eiere sikter mot innovative anskaffelser med høyt potensial

Anbud365: Store offentlige vei-eiere sikter mot innovative anskaffelser med høyt potensialEnkelte av tilbyderne som ønsker å drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres for Statens vegvesen, vil redusere kontraktenes CO2-utslipp med opptil 85%. Det skal skje ved bruk av elektriske kjøretøy, biodrivstoff, effektivisering av driften og mest mulig gjenbruk og resirkulering av avfall som genereres i kontrakten. Det legges merke til på innovasjonsarenaen DOV, der en rekke offentlige vei-eiere er med. På bildet vegdirektør Ingrid Dahl Hovland (foto: Knut Opeide)

Skriv ut artikkelen

Statlige og fylkeskommunale vei-eiere møtes på innovasjonsarenaen DOV (drift og vedlikehold av vei) med jevne mellomrom. Et systematisk samarbeid på tvers av vei-eierne om utvikling av nye løsninger på omforente, prioriterte områder med høyt innovasjonspotensiale er på gang. Systematisk deling av erfaringer og utviklede løsninger er et poeng, likeså å bidra til effektiv ressursbruk, raskere måloppnåelse og utvikling av nye, bedre løsninger. En drifts-anskaffelse i regi av Statens vegvesen har vakt interesse.

Vestfold og Telemark fylkeskommune tok i sin tid initiativet til etablering av en innovasjonsarena med formål om å øke innovasjonen innen drift og vedlikehold av vei (DOV). Her er Statens vegvesen med, likeså Nye Veier og fylkeskommunene Viken, Møre og Romsdal, Rogaland, Innlandet, Trøndelag og Nordland. Etterslepet innenfor drift og vedlikehold er svært omfattende, og bevilgninger greier tilsynelatende ikke å gjøre nok. I et intervju med Anbud365 tidligere i år så Per Harbø, som leder Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP), for seg en utvikling ikke ulik hva som skjedde da fylkeskommunene tok grep og bad om innovasjon som første til miljøriktige hurtigbåter og ferger:

– Det er åpenbart at det trengs nytenkning nye ideer og nye løsninger for å komme skikkelig i inngrep med drift og vedlikehold av eksisterende veinett, og at veieierne selv tar initiativ lover godt. Her kan det også ligge an til store besparelser. LUP bidrar med sin erfaring, for å støtte behovet for samhandling (limet), deling av dokumenter, erfaringer og best praksis.

Behov for samhandling og erfaringsutveksling

Signalene viste et behov for samhandling og erfaringsdeling på tvers om hvordan rigge anskaffelsene innen DOV – og ikke minst hvordan utforme DOV-kontraktene. Målet er å åpne for gode, effektive og grønne løsninger, i balanse med hva man får igjen for pengene en investerer i DOV-kontraktene.

LUP har dessuten gjort en behovskartlegging blant veieierne for å få opp utfordringsbildet og informasjon om «hvor skoen trykker mest». Likeledes hva det vil være viktigst å prioritere i et ut fra nytte, effektivitet og bærekraftkrav. Flere konkrete innovasjonsutfordringer ble avdekket og hvordan de mente det burde prioriteres. I tillegg hvor de mente det var størst potensiale for å spare inn kostnader og størst potensiale for å redusere CO2-utslipp.

Utstillingsvindu fra Statens vegvesen

Temaene på innovasjonsarenaen er mange: Eksempelvis hvordan rigge kontraktene for å sikre tilgang til de gode, fremtidsrettede løsninger underveis i kontraktsperioden og bruk av «innovasjonspott» inn i kontraktene. Også konkret metodeutvikling i bruk av salt, samt metodeutvikling av tunnelvask. Statens Vegvesen har for øvrig på gang en «Valdres – Hallingdal»- kontrakt som prosjektleder Mizanur Rahaman mener kan bli et utstillingsvindu for klimaløsninger i framtidens driftskontrakter. Klimautslippene kan reduseres med opptil 85% på driften av riksvegene, viser det seg. Det er enda mer enn Statens vegvesen forventet i den første driftskontrakten hvor miljø skal telle i tillegg til pris.

Bli den første til å kommentere på "Store offentlige vei-eiere sikter mot innovative anskaffelser med høyt potensial"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.