• Leverandører
  •  

Jakten på innovative løsninger må forankres i toppledelsen

Skriv ut artikkelen

Det må til en kulturendring i organisasjonen dersom anskaffelser ikke er forankret og drøftet på ledernivå, og pekte særlig på risiko ved og gjennomføring av innovative anskaffelser. Det slo professor Dag Morten Dalen fra BI fast på annen dag av Sykehusinnkjøps dialogkonferanse. Adm. dir i Helse Nord, Lars Vorland, kunne bekrefte at en slik kulturendring var på vei hos dem. I 2020 skal de spare 400 mill på innkjøp, og det er lederforankret.

To viktige forutsetninger for å få frem innovative løsninger ble understreket på annen dag av Sykehusinnkjøps dialogkonferanse på Gardermoen. Den ene dreier seg om marked. Helse- og omsorgsminister Bent Høie fremhevet at slike løsninger ikke bare måtte komme ett sykehus eller sykehjem til gode. De må kunne skaleres opp til å gjelde institusjoner i hele landet, ja, også internasjonalt. Tenk internasjonalt fra dag 1, var statsrådens oppfordring. Utfordringene er de samme over hele den vestlige verden, og etter hvert kommer også Asia i samme situasjon.

Han la stor vekt på «partnerskapet» mellom leverandørmarkedet og de kjøpende virksomhetene i helsevesenet. Likeledes tok han til orde for at innkjøperne måtte spre sine erfaringer og lære – i tillegg til å avstå fra å stille lokale krav som kan hindre videre løsninger.

Ledelsesfravær

Adm. dir Vorland hadde sjekket referater fra sine styremøter og funnet at det nesten ikke var snakket anskaffelser der – tross byggeprosjekter i mangemilliarder-klassen over de siste årene. – Vi kunne blitt enda bedre om vi hadde hatt mer fokus på anskaffelser, konstaterte han, og mente at innkjøp er for anonymt, noe vi i ledelsen tar for gitt.

Innkjøp er ett av to områder der Helse Nord kan spare penger på uten å forringe kvalitet. Vorland konstaterte at helseforetaket sparte mye penger nå – kommer det av de nye avtalene vi har inngått, undret han, og fortalte at de for tiden hadde 36% lojalitet på sine regionale avtaler. – Hadde vi hatt 80 – 85%, som er målet fire år frem, hadde vi spart hundrevis av millioner. I 2020 skal vi spare 400 millioner, og sammen med Sykehusinnkjøp skal vi legge en plan for å få dette til, understreket han. Det er ufattelig hva vi kan få til med et fokus fra ledelsens side.

Her snakker styret anskaffelser

I det ganske så nystartede selskapet Nye Veier AS har styret ikke snakket om stort annet enn anskaffelser, kunne professor Dalen fortelle. Selskapet vil bl.a. bort fra at pris på entrepriser skal være enerådende, og han undret seg på om det i sykehusvesenet kunne utvikles en variant av Best Value Procurement, en prestasjonsbasert anskaffelsesprosess.

Når man prøver noe nytt, handler det ikke minst om risiko, og Dalen slo fast at det må til en kulturendring i organisasjonen dersom anskaffelser ikke er forankret og drøftet på ledernivå. Hvis så ikke er tilfelle, hva skjer da med folk lengre nede i organisasjonen som tar risiko og ikke lykkes, spurte han retorisk, og stilte spørsmålet til de ansvarlige i landets helseforetak: Har dere ledelse som er villige til å ta ansvaret for den risikoen som følger med å prøve noe nytt?

Innovasjon og legemidler

Innovasjon ved legemiddelkjøp var også tema på konferansens avslutningsdag. Her dreier ikke innovasjon seg om produktutvikling – til det er Norge for lite og legemiddel-kjøpene her altfor små til å kunne veie tungt inn mot globale produksjons- og salgsselskap. Her måte, sa Dalen, dreie seg om innovasjon av typen metodeutvikling, 3. parts kvalitetssikring av beslutningsunderlag osv.

Adm. dir i Legemiddelindustrien, Karita Bekkemellem, mente man ved kjøp av legemidler burde se nærmere på anbudsformene, om man kunne legge til grunn andre former enn anbudskonkurranser, f.eks. ved bruk av forhandlinger. Å samgruppere nye og etablerte legemidler i en enkel «pakke» der pris var avgjørende, vil ikke gi innovasjon, fremholdt hun. Det er unødvendig å plassere nye legemidler i konkurranse med etablerte.

Be the first to comment

on "Jakten på innovative løsninger må forankres i toppledelsen"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*