Liten gründerbedrift utvikler innkjøpsverktøy og kaprer offentlige kontrakter

Anbud365: Liten gründerbedrift utvikler innkjøpsverktøy og kaprer offentlige kontrakterGründerbedriften Ignite Procurement kaprer nye kontrakter med store offentlige virksomheter, og har som et av sine viktigste mål at produktutviklingen skal være fullt ut kundedrevet. På bildet daglig leder Sigbjørn Nome (t.v.) og markedsdirektør Frank Willie Bødal.

Skriv ut artikkelen

Med stadig utvikling av verktøy som gir mer kunnskap om offentlige virksomheters anskaffelser, vinner gründerne bak småbedriften Ignite Procurement terreng som leverandør til det offentlige. Nylig kapret de en storkontrakt med Miljødirektoratet, som egentlig omfatter Klima- og miljødepartementet og alle dets underliggende etater. Miljødirektoratet jobber for å få på plass en mer strategisk innkjøpsfunksjon på tvers av etatene, men er helt avhengige av gode innkjøpsverktøy for å kunne støtte denne transformasjonen.

I februar i år viet vi oppmerksomhet til en gründerbedrift, en SMB, som tidlig hadde lyktes i å skaffe seg kontrakt med det offentlige – Ignite Procurement. Leserinteressen for denne artikkelen var så stor at den havnet blant topp 10 over vårsemestrets mest leste på Anbud365.

Siden den gang, kan markedsdirektør Frank Willie Bødal i Ignite Procurement fortelle, har de vunnet pris – Finansavisens VEXT2020 – i konkurranse med ni andre start-ups som kom til finalen. Prisen gir selskapet tittelen Norges beste vekstselskap. Og de er blitt 18 ansatte, og jakter på flere. Hele 10 studenter fra nasjonale og internasjonale universiteter og høyskoler har jobbet hos Ignite Procurement i sommer (summer interns). I tillegg er det rekruttert en kapasitet med verdifull domenekunnskap og erfaring fra å skalere globale innkjøpsløsninger.

Så har de nylig dratt avgårde med en kontrakt med Miljødirektoratet for tilgang til Ignite Procurements løsning for strategisk innkjøp (spend management-løsning):

Spennende case

– I praksis omfatter dette hele Klima- og miljødepartementet og alle underliggende etater, sier Bødal. Løsningen skal bl.a. bistå med å få innsikt i innkjøpet, identifisere og beregne mulige kostnadsbesparelser, oppfølging av avtaler, i tillegg til å bistå i innføring og oppfølging av kategoristyring. Det er en særdeles spennende case, siden Miljødirektoratet (og departementet) nå tar store og viktige steg for å få på plass en mer strategisk innkjøpsfunksjon på tvers av etatene.

Av kunngjøringen kan vi lese at direktoratet med anskaffelsen slår fast at «Systemet skal berike våre data, hjelpe oss i avtalestyring og synliggjøre besparelser».

Også på produktutviklingsområdet skjer det ting. På generelt grunnlag, understreker Bødal, at alle nye produkter/funksjonaliteter som utvikles, er basert på innspill fra kundene. Et av deres viktigste mål er at produktutviklingen skal være fullt ut kundedrevet. Bødal gir et eksempel: I forbindelse med samarbeidsavtalen med Sykehusinnkjøp utvikler de nå funksjonalitet for å anonymisere persondata som eventuelt kan ligge gjemt i transaksjonsdataen.

Mer utvikling på gang

Ignite Procurement er for tiden i ferd med å utvikle automatisk klassifisering og kategorisering av innkjøpsdata ved bruk av AI og ML (kunstig intelligens), inklusive automatisk tagging av innkjøpsdata basert på UNSPSC-strukturen. – Dette er veldig etterspurt i det offentlige, fastslår Bødal og trekker frem mer produktutvikling: Mulighet for gjennomføring og oppfølging av interne og eksterne evalueringer. Dette kan, sier han, eksempelvis brukes til å sende ut selvevalueringer til leverandørene for hvordan de arbeider med bærekraft, kvalitet, innovasjon eller liknende, og få informasjonen samlet og analysert i løsningen.

Og ikke nok med det, de nærmere 20 ansatte i selskapet skal også lansere egen mobil-app som kan distribueres internt i organisasjonen, og på den måten dele viktig informasjon med brukerne, eksempelvis informasjon om avtaler som bør/skal benyttes i virksomheten. Gjennom mobil-app-en kan man også kunne samle inn kritisk og tidsriktig informasjon fra brukerne om for eksempel informasjon om brukerne er fornøyde med den nye avtalen eller leverandøren, og hva som eventuelt bør følges opp mot leverandør. – For å bruke Sykehusinnkjøp som ett eksempel, poengterer Bødal, kan de ved hjelp av appen sikre at viktige tilbakemeldinger fra X antall sykepleiere blir tatt hensyn til i oppfølgingen mot leverandører, avtaler eller inn mot en konkurranser.

Bli den første til å kommentere på "Liten gründerbedrift utvikler innkjøpsverktøy og kaprer offentlige kontrakter"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.