Var start-up for fem år siden, nå kapres stadig nye, store offentlige kunder

Anbud365: Var start-up for fem år siden, nå kapres stadig nye, store offentlige kunderPå bildet adm. dir i Ignite Procurement, Sigbjørn Nome (t.v) og Kjetil Istad, ansvarlig for salg i selskapet. Tolletaten og Ålesund kommune er de siste tilskuddene til gründerbedriftens kundeportefølje.

Skriv ut artikkelen

Ignite Procurement var start-up for fem år siden, nå er gründerbedriften på vei ut av SMB-tilværelsen – de ligger i dag, målt etter antall ansatte, omtrent på snittet for norske bedrifter. Og store kunder strømmer til: Tolletaten og Ålesund kommune har nå valgt Ignite Procurement som samarbeidspartner for å utvikle egne organisasjoner ved hjelp av en datadrevet, faktabasert tilnærming. De har en tydelig strategi i forhold til egen organisasjonsutvikling, heter det fra Ignite Procurement.

Anbud365 har fulgt gründerbedriften Ignite Procurement i flere år. Vår første artikkel om startup-bedriften havnet på listen over de ti mest leste våren 2020. De har de siste årene etablert sin innkjøpsplattform både i Norge og internasjonalt. Tyskland og USA er nye land hvor løsningen nå tas i bruk av flere kunder. Ignite Procurement har vokst de siste årene fra de startet opp virksomheten i 2017. Nå holder over 50 ansatte til ved hovedkontoret i Oslo, med planer om ytterligere forsterkninger frem mot sommeren. For et år siden var de 20.

Tydelig strategi

Til Anbud365 sier adm. dir i Ignite Procurement, Sigbjørn Nome, at de vokser som følge av flere kunder og fordi de ser økte muligheter både i Norge og internasjonalt. Det er bare starten på en veldig spennende reise, legger han til. Kjetil Istad, ansvarlig for salg i Ignite Procurement, har bakgrunn fra offentlige anskaffelser i Sykehusinnkjøp og Helse Sør-Øst RHF. Han oppsummerer de nye samarbeidene slik:

– Det er virkelig spennende å se hva de ulike kundene ønsker å bruke vår plattform til. Tolletaten har en tydelig strategi i forhold til egen organisasjonsutvikling. De vil bruke vår plattform for å understøtte arbeidet med kategoribasert innkjøp. Ålesund kommune ønsker å kunne følge opp sine leverandører i større grad i forhold til sine bærekraftmål, og vil bruke plattformen til blant annet å hente inn, systematisere og følge opp informasjonen de får rapportert fra sine leverandører.

Ålesund kommune

Konserninnkjøp i Ålesund kommune er avtaleansvarlig for innkjøpsavtalene i Ålesund kommune, i tillegg til at de drifter innkjøpssamarbeidet på Sunnmøre. Til sammen har de om lag 500 avtaler i sin portefølje. Men hvorfor har Ålesund kommune gjort Ignite Procurement til sin samarbeidspartner? Kariann Bigseth, innkjøpssjef i kommunen, har store forventninger til både system og leverandør, og svarer slik når Anbud365 spør:

– Vi har til no nytta andre kontraktsoppfølgingsverktøy, utan at vi har klart å ta ut dei effektane vi har vore ute etter. Etter ei grundig undersøking i marknaden med demonstrasjon av ulike system, har vi landa på Ignite som vår nye leverandør. Ved val av system har vi mellom anna hatt stort fokus på mogelegheitene til å:

  • kommunisere med leverandørar og brukarar av avtalane i systemet (tovegs-kommunikasjon). Det er viktig for oss å kunne innhente informasjon frå leverandørar og brukarar som vert lagra i systemet og som vi mellom anna kan nytte til å ta ut statistikk, til avvikshandtering og til anna oppfølging av avtalane
  • gjennomføre kundeundersøkingar på ein avtale, som går til både interne brukarar i Ålesund kommune og til brukarar ute i kommunane i innkjøpssamarbeidet
  • ta ut statistikkar på mellom anna berekraft, løns- og arbeidsvilkår, bruk av lærlingar med vidare
  • ta imot varsling på, og få oversyn over, aktivitetar på dei einskilde avtalane
  • gjere ulike økonomiske analysar

Tolletaten

Tolletaten har etter en omorganisering i 2020 satt fokus på profesjonalisering av sin anskaffelsesfunksjon. Det er etablert en egen avdeling for anskaffelser og man har store ambisjoner for årene fremover. Det er blant annet planer for innføring av kategoristyring fra 2023, samt at anskaffelser skal realisere betydelige gevinster. Også de har nå valgt Ignite Procurement som leverandør av analyseverktøy. Til Anbud365 slår avdelingsdirektør Jostein Engen i Tolletaten fast at det for dem er avgjørende å ha tilgang til faktabasert beslutningsgrunnlag for å kunne realisere disse planene, og:

– I arbeidet med å digitalisere anskaffelsesprosessen ble det å få på plass et analyseverktøy for fakturaer prioritert og anskaffet høsten 2021. Analyseverktøyet er basert på linjeinformasjon fra EHF-fakturaer og bruk av UNSPSC. Vi har behov for analyser som gir grunnlag for å kunne identifisere og iverksette riktige tiltak, samt å kunne måle effekter av tiltakene. I tillegg vil rapporter fra analyseverktøyet gi nyttig styringsinformasjon til ulike nivåer i organisasjonen.

Bli den første til å kommentere på "Var start-up for fem år siden, nå kapres stadig nye, store offentlige kunder"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.