Girer opp elbil-kjøp ved bruk av dynamisk innkjøpsordning

Anbud365: Girer opp elbil-kjøp ved bruk av dynamisk innkjøpsordningPer 26. mars er ti leverandører allerede kvalifisert på Oslo kommunes nye, dynamiske innkjøpsordning for kjøretøy opp til 3500 kg. På ordningen for kjøretøy over 3500 kg er sju leverandører kvalifisert. På bildet avdelingsdirektør Gunnar Wedde i Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune.

Skriv ut artikkelen

Oslo kommune girer opp overgangen til elbil ved å innføre koordinerte samkjøp på tvers av kommunen. De legger til grunn en dynamisk innkjøpsordning, og låser seg dermed ikke lenger til én leverandør eller bilmodell. Det vil bli gjennomført bulkkjøp to til tre ganger i året, basert på innmeldte behov fra kommunens mange virksomheter. Det føreste bulkkjøpet på den nye avtalen kommer i løpet av mai.

Oslo kommune er i front for det fossile transportskiftet. I pakt med kommunens klima- og miljøveiledning inngås det i dag utelukkende samkjøpsavtaler med nullutslippskrav på tjeneste- og vareleveringen, fremgår det av en melding i et nyhetsbrev fra Utviklings- og kompetanseenheten (UKE) i kommunen.

Kommunens virksomheter skal bruke anskaffelser som strategisk virkemiddel for å akselerere det grønne skiftet og motvirke og bekjempe arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. Da kan det være et slags paradoks at kommunens egen bilpark ennå ikke har nådd målet om hundre prosent klimanøytralitet. Per 1. februar i år er 29% av virksomhetenes vare- og personbiler fortsatt drevet av fossildrivstoff. For lastebiler er andelen over femti prosent.

Behov for større utskiftninger

Kommunens eksisterende bilpark er i gjennomsnitt fem år gammel. Dermed er det behov for større utskiftninger av bilparken de neste årene, og det ventes at en ny avtale vil utgjøre en stor forskjell i virksomhetenes motivasjon til å oppgradere.

I den forbindelse nyetableres kommunens innkjøpsordning for person- og varebiler i en tretrinns stimuleringspakke, basert på dynamisk innkjøpsordning. Da sikres konkurransen og valgfriheten ved at alle forhandlere i prinsippet kan kvalifisere seg til å levere på avtalen. Kommunen gjennomfører dernest digitale tilbudskonkurranser i et stort marked basert på allerede foreliggende krav og betingelser. Den nye bilavtalen vil ha krav om nullutslipp og om å ivareta grunnleggende menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter. Særlig gjelder det produksjonen av komponenter og utvinning av råvarer som for eksempel metaller, gummi og kobolt.

Noen er alt kvalifiserte

Per 26. mars er ti leverandører allerede kvalifisert på innkjøpsordning for kjøretøy opp til 3500 kg. På ordning for kjøretøy over 3500 kg er sju leverandører kvalifisert.

UKE vil koordinere samlede bulkkjøp to til tre ganger i året, for å sikre avropsvolum og konkurransedyktige priser, og bistand i selve innkjøpsprosessen. Virksomheter som ønsker å gjøre egne avrop, står fritt til å gjøre det. Det første som skjer, er at alle kommunens virksomheter må melde inn sine behov snarest, og helst innen 30. april. Det dreier seg om antall, størrelse, ytelse, farge og biltype – helt konkrete ønsker for  virksomhetens bilkjøp. Innmeldte behov per 30. april legges til grunn ved gjennomføring av det første bulkkjøpet i løpet av mai.

Bli den første til å kommentere på "Girer opp elbil-kjøp ved bruk av dynamisk innkjøpsordning"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*