Lanserte tjeneste for grønne offentlige anskaffelser innen sjøtransport

Anbud365: Lanserte tjeneste for grønne offentlige anskaffelser innen sjøtransportHarald Solberg er administrerende direktør i Norges Rederiforbund og leder for styringsgruppen i Grønt Skipsfartsprogram, som nå har sjøsatt et pilotprosjekt som dreier seg om grønn sjø- og landtransport av masser i store offentlige prosjekter. Det offentliges anskaffelser er sentralt i prosjektet. Det offentlige står for rundt 40% av omsetningen i bygg- og anleggsektoren, og har med det stor innflytelse på anskaffelsene som gjøres i denne bransjen.

Skriv ut artikkelen

Grønt Skipsfartsprogram (GSP) lanserte nylig en tjeneste for grønne offentlige innkjøp/anskaffelser. Der er DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) bidragsyter sammen med Miljødirektoratet, Statens vegvesen og Klima- og Miljødepartementet. DFØs rolle er bistå i prosjekter hvor offentlige aktører er involvert innenfor offentlige anskaffelser og transport. Et nytt, relevant prosjekt startet i januar i år.

Høsten 2023 talte programmet 106 partnere – 94 private bedrifter og organisasjoner samt 12 statlige observatører. Pr. våren 2023 har programmet igangsatt 45 grønne pilotprosjekter hvorav 17 er implementert eller under bygging. GSP kan bistå offentlige aktører som planlegger anskaffelser innenfor den maritime sektoren.

Transport av masser

Det nye prosjektet som nå er i gang, dreier seg om grønn sjø- og landtransport av masser i store offentlige prosjekter. En viktig del av disse anskaffelsene er knyttet til transport av byggeråstoff, tilslag og produkter som sement og asfalt. I tillegg representerer overskuddsmasser fra prosjektene et enormt transportbehov.

Erfaring viser at det er utfordringer med å utforme tildelingskriterier og krav for klima/miljø slik at innkjøpskravene ivaretas nedover i verdikjedene og i kontraktslagene til valgte transportløsninger.

Pilotprosjektets mål

Målsetningen til pilotprosjektet er at kriterier og krav med hensyn til miljøet vektlegges i store offentlige prosjekter, og i så stor grad som mulig. Den er også at sjø- og landtransport alene, eller kombinert med resirkuleringsløsninger, benyttes der det er mulig, og at kriteriene og kravene er gjennomgående i alle kontraktsnivåer fra hovedentreprenør til underleverandør.

Pilotprosjektets arbeid tar utgangspunkt i eksempelprosjekter fra virkeligheten med mål om å få frem konkrete forslag til kontraktsstrategier/-formuleringer. Studien skal bl.a. se nærmere på hvordan prosessen skjer i dag med tanke på tildelingskriterier, og ikke minst utfordringer og barrierer for bedre forvaltning av masser mht. energibruk og utslipp av klimagasser.

Bli den første til å kommentere på "Lanserte tjeneste for grønne offentlige anskaffelser innen sjøtransport"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.