Danske kommuner skal håndtere velferdsutfordringene – gir innkjøp en nøkkelrolle

Anbud365: Danske kommuner skal håndtere velferdsutfordringene – gir innkjøp en nøkkelrolleKS’ danske søsterorganisasjon, KL (Kommunernes Landsforening), har nylig lagt fram en felleskommunal innkjøpsstrategi for årene 2020 – 2024. På bildet KLs formann, Jacob Bundsgaard.

Skriv ut artikkelen

Danske kommuner ser en kraftig økning i antall eldre i årene som kommer, og legger opp til at kommunens innkjøp skal spille en sentral rolle i å håndtere denne og andre velferdsutfordringer. En ny felleskommunal innkjøpsstrategi er lagt på bordet, der kompetanse, bærekraft og ressurser er sentrale elementer. I strategien er det 20 mål, som alle skal følges opp årlig. Fem anbefalinger er også koplet til strategien.

De danske kommunene kjøper årlig varer og tjenester for knapt 100 mrd. I februar i år vedtok Kommunernes Landsforening (KL) en ny felleskommunal innkjøpsstrategi, «Indkøb med mening», som skal gjelde frem til 2024. Den erstatter strategien som dekket årene 2017 – 2020.

Strategien som er blitt til i tett dialog med kommunene, har oppmerksomheten særlig rettet mot tre temaer: Bærekraftige innkjøp, innkjøp som del av kjerneoppgavene og profesjonalisering av innkjøp.

20 mål

Den nye felleskommunale innkjøpsstrategien inneholder for øvrig 20 mål, fordelt under de tre hovedtemaene. Disse målene utgjør kommunenes felles peilemerker for de neste skritt i utviklingen av innkjøpsområdet, heter det.

Minst én gang i året i strategiperioden vil KL følge opp strategiens mål via en spørreskjemaundersøkelse blant alle kommunene. De initiativene som settes i gang som ledd i strategien, skal beskrives i en handlingsplan for den felleskommunale innkjøpsstrategien.

Tjenestene i fokus

KL skriver i strategien at man i langt høyere grad enn før skal ta for seg tjenesteytelsene – de som genererer forbruk og innkjøp i kjerneoppgavene, bl.a. innenfor velferdsområdene. Innkjøpsfagligheten, understrekes det, skal benyttes til å muliggjøre og synliggjøre prioriteringene.

Antallet eldre stiger voldsomt i strategiperioden, konstaterer kommunenes interesseorganisasjon. Det er positivt og forteller, at vi som samfunn må bi bedre til å passe på innbyggerne. Men det presser også kommunenes økonomi. Samtidig stiger kravene til kommunenes service, bl.a. krav om bærekraftighet i kommunenes egen drift.

Strategien skal også bidra til at kommunenes innkjøp også de kommende fire årene kan være med til å skape det fortsatt nødvendige økonomisk handlingsrom, slik at kommunene kan håndtere utfordringene.

Fem anbefalinger

I forbindelse med strategien fremheves fem anbefalinger for utvikling av innkjøpsområdet:

  • Bruk innkjøpsdata til å få et overblikk over innkjøpsmønstre og forbruk og prioritér innsatsen på bakgrunn av data
  • Ta stilling til hvordan innkjøpskompetansen i organisasjonen kan understøtte oppgaveløsningen på velferdsoppgavene
  • Skap et overblikk over hvem i organisasjonen som kjøper inn
  • Understøtt innkjøpsoppgaven gjennom e-handel
  • Ta stilling til hvordan samarbeidet om innkjøpsoppgavene med andre kommuner eller i regi av Statens og Kommunernes Indkøbsservice ( SKI) kan frigjøre ressurser.

Bli den første til å kommentere på "Danske kommuner skal håndtere velferdsutfordringene – gir innkjøp en nøkkelrolle"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.