(Lena Kristiansen) Kommunene fikk revisjonssmekk. Nå har de tatt grep: Kommunestyret i Rauma har i etterkant vedtatt ni forbedringspunkter med påfølgende handlingsplan i henhold til de avdekkede manglene i rapporten. I Hjelmeland kommune er økonomiavdelingen i gang med forbedringer og søker – etter beste evne- å finne ressurser til slike.
Anbud365 hadde like før jul 2018 et oppslag om resultater fra ferske revisjonsrapporter angående offentlige anskaffelser i tilfeldig utvalgte kommuner (https://www.anbud365.no/revisjonsrapporter-avslorer-regelbrudd-florerer-kompetanse-mangler/). Det gjentakende hovedbudskapet i rapportene var manglende kompetanse og uhensiktsmessig bruk av ressurser på området. Vi har nå fulgt opp saken ved å undersøke hvordan det er tatt tak i revisjonsrapportenes avdekkede mangler. Man kan si om revisjoner det samme som man kan si om oppfølging av en avtale; Den kan være vel så viktig som selve avtalen.
I nesten samtlige kommuner kan det dokumenteres positive endringer:
Rauma kommune
Revisjonens undersøkelser viste at ansatte som har bestillerfunksjon, har behov for mer kunnskap på området. Mange opplyste at de ikke har fått tilbud om kurs eller annen opplæring. Rauma kommune burde ha økt fokus på opplæring.
Økonomisjef i Rauma kommune, Mette Rye, forteller at manglene i hovedsak skyldes for lange opphold mellom kurs, samt at tilgjengeligheten til rutiner ikke var godt nok implementert i organisasjonen. Kommunestyret har i etterkant vedtatt ni forbedringspunkter med påfølgende handlingsplan i henhold til de avdekkede manglene i rapporten. Handlingsplanen er gjennomført med fokus på kartlegging og opplæring i samarbeid med ROR innkøp (Interkommunalt samarbeid i Romsdal region). Status nå er at området er forbedret og at samarbeidet med ROR innkjøp nyttes mer aktivt. Kommunen ser at informasjon og kompetanseutvikling videre krever jevnere oppdatering pga. utskifting av personell.
Hjelmeland kommune
I Hjelmeland kommune ble det avdekket en rekke brudd på Lov om offentlige anskaffelser. Det var behov for å styrke kompetansen om innkjøp i administrasjonen. Kommunens innkjøpsreglement var ikke oppdatert etter lovendringene pr 01.01.2017.
Økonomisjef i Hjelmeland kommune, Eli Aspen, sier årsaken til manglene har vært sammensatte. Det har vært for mange som har hatt anledning til innkjøp. Kommunen er medlem av interkommunalt innkjøpssamarbeid, bruker konsulenttjenester ved anskaffelser og gjennomfører mindre anskaffelser selv. Bevisstheten hos ledere har ikke vært tilfredsstillende. Det har vært vanskelig å finne oversikt over gjeldende avtaler. Kunnskap om protokollføring har vært mangelfull.
Rapportens resultater har i ettertid blitt behandlet politisk og i kontrollutvalg, i formannskap og kommunestyret. Økonomiavdelingen har fått i oppgave å etterleve forbedringer og søker etter beste evne å finne ressurser til dette.
Det er laget oppdaterte oversikter over gjeldende avtaler. Ledere har fått bedre informasjon om lovverket og konsekvenser av å ikke følge dette. Nye føringer skal redusere antall innkjøpere. Det vurderes maks anvisningsgrense for personer med anledning til å gjøre innkjøp.
Lund kommune
Hovedbudskapet fra revisjonen var: Betydelige brudd på Lov om offentlige anskaffelser. Kommunens innkjøpsreglement var ikke oppdatert etter lovendringene pr 01.01.2017. Lund kommune hadde ingen sentral ressursperson eller dedikert medarbeider til innkjøpsområdet.
Lund kommunes ansvarlige på området har ikke lenger stilling for dette. Ny ansvarlig person er foreløpig ikke ansatt, og vi har ikke fått uttalelse fra kommunen når det gjelder oppfølging av rapporten.
Bli den første til å kommentere på "Revisjonsrapport gir gunstige ringvirkninger (II): Plan med ni forbedringspunkter"