Slik kan arbeidsbyrden ved innsynsbegjæringer reduseres

bud365: Slik kan arbeidsbyrden ved innsynsbegjæringer reduseres (I)Et meget praktisk råd til leverandørene: Ikke begjær innsyn i mer enn du selv ønsker å gi ut av eget tilbud. Det skriver advokat og partner i Arntzen de Besche Advokatfirma, Espen I. Bakken.

Skriv ut artikkelen

Flere forslag er kommet inn til Anbud365 med formål å redusere arbeidsbelastningen for innkjøpere ved håndtering av innsynsbegjæringer. Og det er sladdingen som er kjernen i problemet. – Kanskje det er grunn til å overveie en bestemmelse om at alt som står i et inngitt anbud, er offentlig når tildeling er foretatt, spør forvaltningsrettseksperten, professor emeritus Jan Fridthjof Bernt. En refleksjon fra advokat og partner i Arntzen de Besche Advokatfirma, Espen I. Bakken: – Hvorfor ikke sende ut «sladdet» versjon av valgte leverandør sitt tilbud sammen med meddelelsen om tildeling?

Resultatene av Anbud365s questback-undersøkelse om arbeidsbelastningen og nytten av innsyns-instituttet er publisert i en serie artikler hos oss de siste par ukene. Nå er vi opptatt av hvilke grep kan man gjøre for at arbeidsbelastningen blir mindre, samtidig som begjæringene følges opp på beste kvalitative nivå. I den anledning inviterte vi vårt kommentatorkorps til å mene noe om det, eventuelt komme med konkrete forslag. Noen andre er også kommet med konkrete forslag.

Advokat og partner i Arntzen de Besche Advokatfirma, Espen I. Bakken

Bakken er medlem av kommentatorkorpset, og blant dem som har svart:

Som juridisk rådgiver for en rekke leverandører, er erfaringen her at det er et enormt effektiviseringspotensial ved håndteringen av innsynsbegjæringer knyttet til offentlige anskaffelser. Noen generelle refleksjoner: – Hvorfor ikke sende ut «sladdet» versjon av valgte leverandør sitt tilbud sammen med meddelelsen om tildeling? Det kan faktisk være den sladdede versjonen som leveres som en del av tilbudet.   – Hvorfor vente til «nærmest» karensfristens utløp, før det gis innsyn i opplysninger som klart nok ikke er unntatt fra innsyn? – Hvorfor sendes det utelukkende ut topptekst og bunntekst og alt av brødtekst er «sladdet»? Da er det vel klart ikke gjort en selvstendig vurdering av oppdragsgiver, og prosessen trekker ut i tid. Erfaringen tilsier at dersom det er utfordrende å forstå begrunnelsen og det samtidig ikke gis innsyn, er det ikke sjelden noe galt med tildelingen. Til slutt et meget praktisk råd til leverandørene: Ikke begjær innsyn i mer enn du selv ønsker å gi ut av eget tilbud. Her er det nok mange synspunkter vil jeg tro.

Professor emeritus ved juridisk fakultet, Universitetet i Bergen, Jan Fridthjof Bernt

Bernt er riktignok ikke medlem av vårt kommentatorkorps, men har meldt inn synspunkter i kommentarfeltet til artikkelen «Anbud365 sjekker innsyn (II): Oppdragsgivere er for strenge med å åpne for innsyn, mener leverandører». Bernt er en av landets fremste eksperter på forvaltningsrett, kommunalrett og generell rettsvitenskap. Han skriver:

Jeg vil anta at ett hovedproblem er å finne ut hva som er taushetspliktbelagt at den informasjonen som ligger i anbudene. Forståelsen av kriteriet i Forvaltningsloven § 13 “tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde” er vanskelig juridisk, og vel svært krevende for dem som skal anvende det for å sile ut enkeltopplysninger. Her trenger vi enklere kriterier, som gir større forutsigbarhet for anbyder, og enklere saksbehandling for forvaltningen. Kanskje det er grunn til å overveie en bestemmelse om at alt som står i et inngitt anbud, er offentlig når tildeling er foretatt? Da vet alle hva de har å holde seg til, vi forenkler saksbehandlingen og sikrer mulighet for kritiske innsyn i tildelingsvedtakene.

Bli den første til å kommentere på "Slik kan arbeidsbyrden ved innsynsbegjæringer reduseres"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*