Strømmer på med «tilbud» i tilpasset innkjøpsprosess for start-ups

Anbud365: Strømmer på med «tilbud» i tilpasset innkjøpsprosess for start-upsInnovasjonsordningen StartOff, som kobler offentlige behov med oppstartsselskaper, har gitt gode resultater både for oppdragsgivere og startup-markedet. De gjennomførte prosjektene lover godt for utviklingen framover, sier Sissel Kristin Hoel i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ). Hun leder ettårs-jubilanten StartOff.

Skriv ut artikkelen

Når StartOff-ordningen for innovative, nystartede leverandører inviterer, strømmer det på med tilbud, eller idéskisser, som det heter. En oversikt viser at tilstrømningen ligger mellom syv og 56 innsendte idéskisser – de fleste mellom 11 og 17 idéskisser fra ulike start-ups. I tradisjonelle anbudskonkurranser er gjerne mellom to og fire tilbud det vanligste Og bare med ett unntak er alle konkurransene endt med seier til innovasjonslystne ferskinger, viser status for StartOffs første år.

StartOff er et virkemiddel for innovasjon i offentlig og privat sektor. Gjennom en rask, enkel og forutsigbar prosess bringer StartOff oppdragsgivere og startups (oppstartsselskaper) sammen for å løse utfordringer i offentlig sektor, spre nye løsninger til flere aktører i det offentlige markedet og skape næringsvekst i privat sektor

11 prosjekter er igangsatt eller ferdige i 2021. Av disse er det bare ett som ikke er videreført etter ferdig StartOff-prosess. Bare i ett prosjekt er det ikke er en startup som har vunnet konkurransen og inngått et utviklingssamarbeid med en offentlig oppdragsgiver.

I 2022 vil StartOff legge vekt på bærekraft og sirkulære utfordringer. Forenkling i offentlig sektor og smart tjenesteutvikling for innbyggerne fortsetter å være viktige utfordringer vi mener startups kan bidra til å løse.

Om prosjektene

I løpet av etableringsåret har StartOff bistått syv kommuner og fem statlige virksomheter med å løse utfordringer det ikke finnes løsninger på i markedet. Det dreier seg om behov innen fagområder som forenkling i offentlig sektor, klima og miljø, tjenesteutvikling og infrastruktur.

Årets prosjekter 2021:

  • Arkivverkets prosjekt «Automatisk arkivering av e-post» om bruk av kunstig intelligens for å forenkle arkivering i offentlig sektor
  • Sunnaas Sykehus som har fått hjelp til å utvikle en løsning som gjør det lettere for brukerne å finne frem på sykehusområdet med prosjektet «Ny løsning for digital veiviser»
  • Kristiansand Kommune har to prosjekter i StartOff. Ingeniørvesenets prosjekt som har utviklet en løsning for «Digital overvåking av kritisk infrastruktur» og Parkvesenet som utvikler en løsning for «Smarte avfallsbeholdere i skjærgården»
  • Kongsvingerregionens innkjøpssamarbeid som har utviklet en løsning for «Mer klimavennlige innkjøp».
  • NAV har gjennomført to prosjekter i StartOff-regi, «Rekrutteringsløsning for brukertester» og «Unge på veg til jobb».
  • Larvik kommune utvikler en fysisk «Gaming-park» for å styrke folkehelsen blant unge «Gamere»
  • Patentstyret utvikler en løsning for overgangen til aktivitetsbasert arbeidsplass.
  • I Stavanger kommuner har mobilitetsselskapet Kolumbus behov for hjelp til å gjøre bysyklene enda smartere og lettere tilgjengelig for brukerne.

Ett prosjekt er fortsatt i en tidlig fase enda ikke kunngjort i markedet.

Alle disse offentlige oppdragsgiverne har utviklet, eller er i ferd med å utvikle, nye løsninger i samarbeid med startups gjennom den etablerte StartOff-modellen.

Bli den første til å kommentere på "Strømmer på med «tilbud» i tilpasset innkjøpsprosess for start-ups"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.