Eventyrlig vekst i e-handel – byr på tre gode råd

Anbud365: Eventyrlig vekst i e-handel – byr på tre gode rådInnkjøpssjefen i Københavns kommune, Allan Åge Christensen, kan glede seg over utviklingen i bruken av e-handel i sin kommune.

Skriv ut artikkelen

De sparer millioner, har fått økt avtalelojalitet, sikrer seg løpende ledelsesforankring og satser på at medarbeiderne som driver med e-handel, blir sertifiserte. Det er oppskriften bak Københavns kommunes eventyrlige vekst i e-handelsandel siden 2017- fra to til 53%. Og nå har innkjøpssjefen i kommunen, Allan Åge Christensen, tre gode råd å by på basert på sine e-handelserfaringer.

Københavns kommune kjøper årlig varer og tjenester for 11,1 mrd, men trekker fra skatter, avgifter og bygg og anlegg før de finner tallet de beregner sin e-handelsandel av, nemlig seks mrd.

I løpet av de siste par årene har e-handelsandelen økt markant – fra to til 53%, den danske hovedstaden. Det har ført til økt avtalelojalitet og vesentlige besparelser. Kommunen har om lag 600 000 fakturaer i året som egner seg for e-handel. Med en e-handelsandel på 53% regner kommunen med å spare 19 millioner bare ved å e-handle.

Betydelig besparelse

En beregning fra 2020 fra en annen danske kommune, Hjørring, tyder på at en kommune kan spare 62 kroner pr. faktura ved å e-handle fremfor over telefon eller epost. Det indikerer betydelige besparelser også i Københavns tilfelle.

I et oppslag på ski.dk gir innkjøpssjefen i Københavns kommune, Allan Åge Christensen, tre gode råd med utgangspunkt i hva de har fått til med e-handel:

Tre gode råd

  • Ta beslutningen og få ledelsen støtte.

Det er viktig, presiserer innkjøpssjefen, at ledelsen tar beslutningen om at man skal øke graden av e-handel og avsetter ressurser til det. Det skal ikke være opp til den enkelte medarbeider.

  • Tydeliggjør gevinstene, skap intern konkurranse og følg opp

Effektmålinger har vært et viktig virkemiddel for å få gjennomført e-handel i kommunens desentraliserte enheter. Man må ha målinger, hevder han, som kan vise hvem som e-handler mest og hvem som ikke gjør det. De innførte tidlig rapportering på bruk av innkjøpsløsningen og hver måned kom det rapporter som viste innkjøpsordre og avtalelojalitet på tvers av forvaltninger, blant skoler og lignende. Han understreker betydningen av å sikre oppfølging ned gjennom hele ledelseshierarkiet.

  • Utdann og veiled – og fortsett med det

Gevinstene ved e-handel realiseres bare hvis medarbeiderne rent faktisk e-handler. Det er også viktig å ha oppmerksom rettet mot kommunikasjonen på forskjellige nivåer i organisasjonen og gi mer praktisk hjelp til de medarbeiderne som skal kjøpe inn på vegne av kommunen. I København innførte de at alle medarbeidere som kjøper inn via innkjøpssystemet skulle få utdannelse og bli sertifisert for å sikre den rette kompetanse – for det meste via e-læring.

Bli den første til å kommentere på "Eventyrlig vekst i e-handel – byr på tre gode råd"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*