Regionreformen har gitt små-entreprenører økt andel veidrift-kontrakter

Anbud365: Regionreformen har gitt små-entreprenører økt andel veidrift-kontrakterEtter oppdelingen av riks- og fylkesveier er mange nødt til å tenke nytt for hvordan kontraktene bør settes opp, mener Martin Grønnslett, MEFs regionsjef i region nord. (foto: Kari Druglimo-Nygaard).

Skriv ut artikkelen

Mindre kontrakter spredt på flere entreprenører. Det viser en fersk undersøkelse som Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) har utført om markedet for driftskontrakter. Det er første gang en slik undersøkelse er gjennomført etter at regionreformen kom på plass. Mesta taper markedsandeler, mens flere mindre entreprenører har kontrakter direkte med byggherre i stedet for å være underentreprenør for de større.

Gjennom denne undersøkelsen har man for første gang siden 2019 fått en helhetlig oversikt over markedet innenfor drift og vedlikehold. Dette er den første undersøkelsen og oversikten siden driftsansvaret for fylkesveier ble overdratt til fylkeskommunene i forbindelse med regionreformen. Det er anleggsmaskinen.no som har offentliggjort undersøkelsen.

Ved oppstart av den siste sesongen med felles veiadministrasjon var det rundt 20 ulike entreprenører som hadde totalt omkring 98 driftskontrakter med Statens vegvesen. Pr 1. september i år vil det være 31 entreprenører i Norge som har 118 driftskontrakter med fylker, Statens vegvesen eller Nye Veier. Altså flere entreprenører og flere kontrakter enn før.

Intet entydig bilde

Flere større entreprenører har nå færre kontrakter enn før. Av de større selskapene er den største overraskelsen at Mesta går ned. Selskapet hadde over 50% markedsandel i 2017, og har gått ned til ca 33-34% i 2021. Dette er den største endringen for de store entreprenørene i denne perioden. Det er ikke et entydig bilde. Blant de større ser vi også at Presis Veidrift og Svevia har hatt en økning i samme periode.

Martin Grønnslett, MEFs regionsjef i region nord, sier til anleggsmaskinen.no at dette er foreløpige tall, der Viken fylke mangler og der det kan være flere mulige feilkilder. Undersøkelsen er oppstarten på det som skal bli en løpende oppdatert oversikt over drifts- og vedlikeholdsmarkedet. MEF planlegger å publisere resultatene av undersøkelsen senere i år.

Nødt til å tenke nytt

Etter oppdelingen av riks- og fylkesveier, er mange nødt til å tenke nytt for hvordan kontraktene bør settes opp, fremholder Grønnslett. MEF er også glade for at denne oppdelingen gjør at flere mindre entreprenører kan ta skrittet opp fra underentreprenører egne kontrakter. – Vi tror at dette kan gi gode økonomiske resultater for oppdragsgiverne ved at de som faktisk utfører jobben, har direkte kontrakt med oppdragsgiverne vil være med på å redusere konfliktnivået.

Bli den første til å kommentere på "Regionreformen har gitt små-entreprenører økt andel veidrift-kontrakter"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.