Rekordmange tilbydere i konkurranseutsetting av attføringstiltak

Anbud365: Rekordmange tilbydere i konkurranseutsetting av attføringstiltakNår det gjelder spørsmål om kvalitet og resultater knyttet konkret til avklarings- og oppfølgingstjenestene, er det for tidlig å si noe om dette før tjenestene er kommet på plass og har virket en periode, skriver arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) i et svar til Stortinget.

Skriv ut artikkelen

Både anbudsprosessen og tjenestetilbudet til brukerne skal evalueres. Dette opplyste arbeids– og sosialminister Anniken Hauglie (H) i et svar på et spørsmål fra Stortinget. Der gjelder regjeringens konkurranseutsetting av attføringstiltakene. Den har gitt langt flere tilbydere enn før. Færre får kontrakt, men antall underleverandører er økt betydelig.

Statsråden svarte på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Tove-Lise Torve (A) om regjeringens iverksettelse av konkurranseutsetting av attføringstiltakene.

Hauglie opplyste at anbudsprosessen med anskaffelse av avklarings- og oppfølgingstiltak for Arbeids- og velferdsetatens brede målgrupper med få unntak ville være gjennomført i samtlige av landets fylker innen utgangen av juni i år. – Det som gjenstår, ifølge statsråden, er å få på plass leverandører for særskilte målgrupper som blant annet omfatter blinde og svaksynte og personer med psykiske lidelser. 

Langt høyere antall tilbydere

Anbudskonkurransene i fylkene har hatt bred deltakelse av aktører fra mange forskjellige kompetanse- og kunnskapsmiljø. Antall tilbydere som har deltatt i anbudskonkurransen har vært langt høyere enn det antall tilbydere som tidligere har konkurrert om å få levere avklarings- og oppfølgingstjenester. Det skyldes at Arbeids- og velferdsetaten har lagt til rette for en åpen og omfattende anbudskonkurranse hvor mange ulike leverandører har kunnet delta. – Jeg vil, fremholdt arbeids– og sosialministeren i sitt svar, understreke at konkurransen har stimulert til faglig utvikling og stor variasjon i type leverandører på et område som har vært preget av at de samme bedriftene har levert de samme tjenestene over mange år uten at kvaliteten på tjenestene har blitt utfordret gjennom åpen konkurranse.

Anbudene har gått til både etablerte leverandører som attførings- og vekstbedrifter, og til nye, private aktører med relevant kompetanse på det arbeidsmarkedsfaglige området. Rundt halvparten av avtalene er inngått med attførings- og vekstbedrifter og rundt halvparten med private aktører.

Avtaler med færre leverandører

Det inngås avtaler med færre leverandører enn tidligere. Dette bildet nyanseres imidlertid ved at antall underleverandører har økt betydelig. Streng prioritering av kvalitet i anbudsprosessen har ført til at enkelte godt kvalifiserte leverandører er blitt eneleverandør i sitt fylke. Det gjelder selv om de fleste fylker er delt inn i mange tjenesteområder for å sikre at brukerne får et tilbud i sitt nærområde. Både attføringsbedrifter og private leverandører er blitt eneleverandør ved å ha vunnet fram i alle tjenesteområdene i et fylke.

– Jeg har full tillit til at Arbeids- og velferdsetaten velger de beste leverandørene i hvert fylke. Mangfold dreier seg ikke først og fremst om antall leverandører, skriver Hauglie. Viktigere er det å kunne dra nytte av ulike kompetanse- og fagmiljøer for å sikre høy kvalitet på tjenestene. Resultatene for overgang til arbeid for både arbeidssøkere og personer med nedsatt arbeidsevne er bedre i 2016 enn de var i 2015.

Statsråden påpekte at når det gjelder spørsmål om kvalitet og resultater knyttet konkret til avklarings- og oppfølgingstjenestene, er det for tidlig å si noe om dette før tjenestene er kommet på plass og har virket en periode. Målet med reformen har ikke vært å spare penger, men å gi brukerne et bedre tilbud.

Bli den første til å kommentere på "Rekordmange tilbydere i konkurranseutsetting av attføringstiltak"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.