• Leverandører
  • KARL STORZ Endoskopi Norge AS
    Imatis AS
    Elite Vinduspuss AS
    First Rent A Car Norway AS (Hertz)
    Isobar Norge AS

NAV skal fra 1400 til 5 avtaler på eiendomsforvaltning – det gir gevinster

Anbud365: NAV skal fra 1400 til 5 avtaler på eiendomsforvaltning – det gir gevinsterSverre Svensen leder Statens Innkjøpssenter, som er i gang med arbeidet med å forberede sju obligatoriske avtaler for statlige virksomheter.

Skriv ut artikkelen

NAV er på vei fra 1400 til 5 avtaler på eiendomsforvaltning. Det beregnes å føre til en besparelse på om lag 19 prosent. Det var innkjøper og kontraktforvalter Gunda Djupvik fra NAV som fortalte dette på årets utgave av Statens Innkjøpsforum i regi av Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT). M.a.o. kan det lønne seg å sentralisere!

Statens innkjøpssenter er etablert for å inngå og forvalte felles avtaler for statlige virksomheter. Avtalene som inngås er obligatoriske for alle statlige forvaltningsorganer i sivil sektor. Ved helt spesielle behov kan en virksomhet melde fravalg. For tiden er sju fellesavtaler under arbeid: Drivstoff, faglig og juridisk bistand, internrevisjon, reisebyråtjenester, pc og mobiltelefon, telefonitjenester og forbruksmateriell. Sverre Svensen er konstituert som leder for Statens innkjøpssenter. Stillingen skal etter planen lyses ut på permanent basis i høst.

Forleden så Statens Innkjøpsforum dagens lys. Statssekretær Paul Chaffey fra Kommunal– og moderniseringsdepartementet åpnet forumet med å begrunne etableringen av Statens innkjøpssenter. Blant temaene ellers var presentasjon av arbeidet i innkjøpssenteret, av kravet om elektroniske bestillinger og av avtaleforvaltningen.

Fra 1400 til fem avtaler

Innkjøper og kontraktforvalter Djupvik gav til beste erfaringer fra hennes etat om fordeler ved sentrale innkjøp. I forbindelse med eiendomsforvaltningen i NAV – facility management (FM) – hadde de etablert et eget prosjekt for å se nærmere på avtaleporteføljen. Det ble da avdekket at man hadde 1400 avtaler med ulike vilkår og ulike priser. Nå er man i gang med å legge til rette for fem regionale avtaler, og antatt besparelse ligger på ca. 19%.

På hjelpemiddelområdet i NAV er behovene så spesialiserte at det oftest er få leverandører i markedet, og NAV er den store kjøperen. Velger man da en av leverandørene på avtale, risikerer man at den eller da andre går konkurs og forsvinner fra markedet.

Må kjenne markedet

Djupvik la vekt på betydningen av å kjenne det markedet man skal kjøpe fra, og det har man også gjort i forbindelse med de nye FM–avtalene. Dette er helt annerledes enn hjelpemiddel–markedet. Det viste seg at seks firma leverte i alle landets fylker i dag, og ytterligere tre kunne muligens gjøre det samme. I tillegg fantes det tre leverandører som leverte slike tjenester i fra en til 10 fylker – den ene kunne levere i ytterligere to til.

Reell konkurranse er viktig, konstaterte hun, og oppdragsgivers rolle er å gå ut og utvikle markedet – gjøre leverandørene bedre. Å kjenne markedet er avgjørende, men det er ikke nødvendig at alle i en organisasjon kjenner alle markedene.

I NAVs anskaffelser finnes det et strategisk nivå –hvorfor gjør vi det? I en pyramide er dette toppen. Under kommer det taktiske nivå – hva skal vi ha, og det dreier seg om behov, utforming av kravspesifikasjon, omfang etc. Her har innkjøperne sin rolle. Bunnen av pyramiden utgjøres av det operative nivået, som er alle de som skal følge opp lokalt. Djupvik understreket behovet for elektroniske verktøy for å følge opp kontraktene bet mulig.

Her kan du finne mer informasjon om Statens innkjøpssenter

Be the first to comment

on "NAV skal fra 1400 til 5 avtaler på eiendomsforvaltning – det gir gevinster"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*