Utfordrer markedet til innovasjonspartnerskap for velferdsteknologi-løsninger

Anbud365: Utfordrer markedet til innovasjonspartnerskap for velferdsteknologi-løsningerAase S. Hobbesland, kommunalsjef for helse og omsorg i Grimstad kommune og leder av Regional koordineringsgruppe e-helse og velferdsteknologi. De som står bak planene om å etablere et innovasjonspartnerskap for velferdsteknologi samarbeider godt gjennom denne etablerte koordineringsgruppen.

Skriv ut artikkelen

I omtrent et halvt års tid har en spennende samarbeidskonstellasjon i Agder forberedt en strategisk viktig anskaffelse som skal gjennomføres som et innovasjonspartnerskap, skriver innovativeanskaffelser.no. Det er 25 kommuner og Sykehuset Sørlandet som står bak prosjektet. Gruppen er på hugget når det gjelder å få testet og tatt i bruk ulike velferdsteknologiske løsninger, men det løsner likesom ikke helt. Nå utfordrer de markedet. Sømløse velferdsteknologitjenester er stikkordet.

Målet for innovasjonspartnerskapet er å utvikle fremtidsrettet løsninger som kan bidra til å realisere sømløse velferdsteknologitjenester. Dette ønsker de å få til gjennom å utvikle nyskapende arkitektur for administrering og drift av velferdsteknologi. De som står bak prosjektet, samarbeider godt gjennom den etablerte koordineringsgruppen RKG e-helse Agder (RKG=Regional koordineringsgruppe).

Kommunene i Agder har lenge hatt en offensiv og ambisiøs tilnærming til utprøving og implementering av ulike velferdsteknologiske løsninger, fremgår det av artikkelen. Blant annet har kommunene gjennomført en stor felles anskaffelse av trygghets- og velferdsteknologi. De deltar også i nasjonale utviklingsprosjekter som handler om digital hjemmeoppfølging og velferdsteknologi til personer med nedsatt funksjonsevne, og samarbeidet med sykehuset er under stadig utvikling. Til tross for den godt koordinerte innsatsen så løsner det allikevel ikke helt. Implementeringen skyter ikke fart – og de største gevinstene lar vente på seg.

Fragmenterte og lite effektive

Kartlegging av utfordringsbildet og behovene i prosjektet synliggjør at dagens mange løsninger i stor grad fungerer godt hver for seg, men at de oppleves som fragmenterte og lite effektive sammen.

Mange ulike aktører har deltatt i behovskartleggingen, og utfordringer knyttet til at løsningene ikke «snakker sammen», er en gjenganger i beskrivelsen av det som ikke fungerer godt nok i dag. At løsningene ikke er integrerte og sømløse innebærer mye ekstra arbeid for den enkelte ansatte, og utgjør en tydelig bremsekloss for utrullingen av nye løsninger. Dette er også tungvint for tjenestemottakere som har flere ulike løsninger hjemme. Situasjonen innebærer at den store gevinsten med å ta i bruk ny teknologi uteblir både for tjenestemottaker og kommunene og sykehus som tjenesteyter. Dette vil aktørene nå til livs.

Inviterer leverandører

Sømløse velferdsteknologitjenester er stikkordet. Kort oppsummert ønsker man seg integrerte løsninger som ivaretar pasientenes behov, forenkler arbeidshverdagen for helsepersonell og som innebærer enkel felles forvaltning, drift og vedlikehold av utstyret.

Etter gode forberedelser og analyser internt er prosjektgruppen straks klare for å møte markedet og drøfte mulighetsrommet med fremtidsretta og innovative leverandører. De er spente på hvordan markedet vil respondere på dette, og ser fram til å presentere utfordringsbildet og drøfte ideer med leverandørene på hvordan dette best kan løses. Den 13. april inviteres det til digital markedsdialog. I ukene etterpå blir det også mulig for leverandørene å komme med skriftlige innspill og delta i en til en møter. Mer informasjon om dette kommer på Doffin.

Bli den første til å kommentere på "Utfordrer markedet til innovasjonspartnerskap for velferdsteknologi-løsninger"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*