Videre innføring av nytt, problemplaget IT-system i UH-sektoren satt på pause

Anbud365: Videre innføring av nytt, problemplaget IT-system i UH-sektoren satt på pause Det er Direktoratet for økonomistyring (DFØ) som leverer de trøblete datasystemene etter beslutning av Finansdepartementet. På bildet Hilde Singsaas, direktør i DFØ (foto: Espen Sturlasson).

Skriv ut artikkelen

Helt fra starten ble det meldt om omfattende problemer med det nye lønns- og økonomisystemet som universiteter og høyskoler skulle få levert av Direktoratet for økonomistyring (DFØ). Nå settes videre utvikling på pause i fire måneder, feil og mangler skal fikses – og strategier for videre utvikling drøftes. Det er DFØ selv, ved sin direktør, Hilde Singsaas, som har tatt initiativet til pausen.

Universitetsavisene Khrono, UniForum mfl. Har hat en rekke reportasjer om saken og er Anbud365s kilder.

Det er DFØ som leverer de trøblete datasystemene etter beslutning av Finansdepartementet. I første omgang er det det universitetene i det såkalte BOTT-samarbeidet (Universitetet i Bergen (UiB), Universitetet i Oslo (UiO), NTNU og Universitetet i Tromsø (UiT)) som har bestilt leveransen.

Satt foten ned

UiB tok dem i bruk ved nyåret, UiO byttet i mai. Etter planen skulle NTNU rulle ut det samme systemet fra januar 2022, men på grunn av de store problemene har de utsatt innføringen med et helt år. UiT Norges arktiske universitet går imidlertid i gang med utrulling fra januar. Etter planen skulle ytterligere 17 høyere utdanningsinstitusjoner utenfor BOTT-samarbeidet i gang med det samme, men har satt foten ned.

De øvrige universitetene og høgskolene har med to unntak vært lønnskunder av DFØ i mange år. I en kommentar til Anbud365 sier direktør Hilde Singsaas i DFØ at de etter planen skulle benytte løsningene BOTT har fått, i etterkant av at BOTT-universitetene hadde tatt dem i bruk. Nå skal det imidlertid gjøres en ny vurdering av dette.

Noen av problemene universitetene i Bergen og Oslo har opplevd, er manglende utbetaling av honorarer for midlertidig ansatte. Personer på kontrakt eller engasjement har ikke fått lønn. Innkjøpsavdelinger får dessuten ikke kjøpt inn virksomhetskritisk utstyr. Et system for bestilling og betaling av varer og tjenester har så store mangler at noen ansatte skal ha blitt sykemeldte som følge håndtering eller krevende håndtering av systemet.

Det er ikke bare systemet som feiler. Noen av problemene kommer også av at det ikke er gitt nok og riktig opplæring til dem som skal bruke det, bekrefter direktørene ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen til Khrono.

Flere hundre rammet

Ved Universitetet i Bergen er det anslått at flere hundre ansatte i en eller annen form er rammet av feil og mangler ved det nye lønns- og økonomisystemet.

Nå foreslår direktør Hilde Singsaas i DFØ å ta pause i arbeidet med å utvikle systemene videre:

– Det blir gjennomført flere forbedringer i løsningene til BOTT i løpet av denne måneden. Når disse forbedringene er på plass, har DFØ foreslått å ta en pause på fire måneder i videre utvikling for å fokusere på stabilitet i løsningen. Vi vil ha dialog om dette de nærmeste ukene, og i fellesskap komme fram til hva som er den beste strategien framover, skriver DFØ-direktør Hilde Singsaas i en epost til Khrono.

Bli den første til å kommentere på "Videre innføring av nytt, problemplaget IT-system i UH-sektoren satt på pause"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.