Statlig, dansk avtale fra 1936 – aldri konkurranseutsatt – kan nå stå for fall

Anbud365: Statlig, dansk avtale fra 1936 – aldri konkurranseutsatt – kan nå stå for fallOverordnet, heter det i en rapport fra Konkurrencerådet, bidrar de offentlige kundene ikke til å støtte opp under velfungerende konkurranse i advokatbransjen. På bildet formann for Konkurrencerådet, professor Christian Schultz.

Skriv ut artikkelen

En statlig dansk avtale om kjøp av visse advokattjenester som ble inngått i 1936 og senere fornyet uten konkurranseutsetting, kan nå stå for fall. Det gjelder den såkalte Kammeradvokat-avtalen. I en analyse tar Konkurrencerådet til orde for at dens dager er talte. Årlig kjøper den danske stat for nær en halv milliard på denne avtalen – fra samme advokatfirma fra den gang.

I rapporten «Konkurrencen i advokatbranchen» fra danske Konkurrencerådet omtales også det offentliges kjøp av advokattjenester. Det aller meste av det statlige kjøp av slike tjenester foregår via den såkalte Kammeradvokatavtalen – en avtale som siden 1936 og som aldri har vært konkurranseutsatt. Samme firma som den gang har i dag denne avtalen. Flere av de tjenestene som avtalen omfatter, heter det i rapporten, skulle etter dagens anskaffelseslovgivning vært satt ut på anbud, men avtalen er uten utløpsdato.

Når det gjelder danske kommuner, har noen av de større konkurranseutsatt sine avtaler om juridiske rådgivning, mens de fleste kjøper slik bistand ad hoc. Fireårige rammeavtaler er typisk for de større kommunene og regionene.

Ikke velfungerende konkurranse

Det offentlige kjøper årlig advokatbistand for 1,5 milliarder kroner (2018-tall), hvorav staten står for to tredeler. Overordnet, heter det, bidrar de offentlige kundene ikke til å støtte opp under velfungerende konkurranse i advokatbransjen. Statens kjøp under Kammeradvokatavtalen utgjorde en halv milliard kroner i 2019.

Konkurrencerådet anbefaler at hele eller deler av statens samlede oppdragsportefølje som i dag hører inn under Kammeradvokat-avtalen konkurranseutsettes. Første skritt i en slik prosess er å sjekke hvilke av oppgavene under denne avtalen som ikke er kunngjøringspliktige. De som kan konkurranseutsettes bør deles opp i meningsfylte delavtaler, f.eks. etter faglig område – i form av rammeavtaler.

Kammeradvokat-tittelen?

Det kan dessuten vurderes, heter det, om ved å velge en ny modell for statens kjøp av juridisk bistand, at tittelen Kammeradvokat kan benyttes av flere firmaer – eller om en slik tittel er relevant når det er flere leverandører.

Når det gjelder kommunene og regionene anbefaler Konkurrencerådet at deres konkurranseutsetting av advokattjenester kartlegges. Dessuten går anbefalingen ut på at flere i høyere grad burde konkurranseutsette slike tjenester, eksempelvis i rammeavtaler eller ved å etablere innkjøpsfellesskaper som inngår felles rammeavtaler.

Norsk ordning

Frem til 1962 hadde også Norge en ordning tilsvarende den danske Kammeradvokat-ordningen. Nå er dette et offentlig embete, Regjeringsadvokaten, som – på samme måte som den øvrige sentralmyndighet her hjemme – kjøper ekstern advokatbistand ved rammeavtaler og enkeltstående avtaler med private advokatfirmaer.

Bli den første til å kommentere på "Statlig, dansk avtale fra 1936 – aldri konkurranseutsatt – kan nå stå for fall"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.