Fire av fem i Sverige mangler kategoristrategi for sine innkjøp

Anbud365 Fire av fem i Sverige mangler kategoristrategi for sine innkjøpUpphandlingsmyndigheten, her ved sin generaldirektør Inger Eik, har sjekket om offentlige virksomheter utvikler seg mot målet om faktabasert innkjøpsarbeid – og en formålstjenlig ledelse og organisering (foto: Andreas Blomlöf).

Skriv ut artikkelen

Fire av fem kjøpende, offentlige virksomheter mangler kategoristrategi for sine anskaffelser, ifølge Upphandlingsmyndigheten. At såpass mange ikke har en slik strategi kan skyldes at kategoribasert ledelse av innkjøp er krevende. Mange organisasjoner opplever at de ikke har verktøy eller metoder for å gjøre nødvendige analyser. Bare 37% har gjennomført en organisasjonsovergripende spendanalyse.

Upphandlingsmyndigheten har gjort en undersøkelse for å sjekke de kjøpende virksomhetenes utvikling mot målet om at innkjøpsarbeidet skal være faktabasert og har en formålstjenlig ledelse og organisering. Fokus denne gang var kategoristrategi for anskaffelsene. At bare hver femte hadde en slik kan, heter det, være grunnen til at så mange opplever at det mangler tid og personalressurser, heter det i analysen. Det er trolig ikke prioritering av hva som er de viktigste målene for ulike anskaffelser.

Kategoribasert ledelse av innkjøp er krevende, og mange organisasjoner opplever at de ikke har verktøy eller metoder for å analysere. Det kan være en faktor som bidrar til at det mangler strategier og planer for hvordan innkjøpskategoriene skal nå sine mål. Flere enn de de 43% som i dag har organisert innkjøpsarbeidet i kategorier burde likevel overveie å utvikle strategier for arbeidet, skriver Upphandlingsmyndigheten.

Representative svar

I undersøkelsen svarte 659 kjøpende virksomheter, en svarprosent på 42. De underliggende svarprosentene viser at svarene er representative for alle bortsett fra de offentlig eide selskapene, der det råder en viss usikkerhet.

Konklusjonen til Upphandlingsmyndigheten er at det trengs en betydelig utvikling i innkjøpsarbeidet for at de skal ivareta de mulighetene som finnes for å oppnå en faktabasert og formålstjenlig ledelse og organisering av innkjøpene. De to største hindrene for måloppfyllelse er mangel på tid og på personalressurser – og at spesialister ikke deltar i innkjøpsarbeidet.

Spendanalyse

En organisasjonsovergripende spendanalyse er avgjørende for et faktabasert innkjøpsarbeid, det vil si at beslutninger knyttet til innkjøpsvirksomheten baserer seg på velbegrunnet informasjonsunderlag. En slik analyse, skriver Upphandlingsmyndigheten, burde gjennomføres av flere enn de 37% som fram til nå har gjort det.

Det å organisere innkjøpsarbeidet etter kategorier er en vesentlig mulighet for å fremme tverrfunksjonelle arbeidsmåter, som i sin tur kan sikre nødvendig deltakelse fra spesialister. Det at en lav andel organiserer innkjøpsarbeidet i kategorier, kan være en forklaring på den høye andelen som opplever det som et hinder at spesialister ikke deltar i arbeidet.

Bli den første til å kommentere på "Fire av fem i Sverige mangler kategoristrategi for sine innkjøp"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.