• Leverandører
  •  

Flere hundre ville høre om virksomhetsoverdragelser i offentlige anskaffelser

Anbud365: Flere hundre ville høre om virksomhetsoverdragelse i offentlige anskaffelserSvært mange var interessert i å høre om virksomhetsoverdragelse i offentlige anskaffelser på dagens seminar i regi av Anbud365 og Grette.

Skriv ut artikkelen

Virksomhetsoverdragelse i offentlige anskaffelser er rimelig greit dersom oppdragsgiver styrer mot et slikt utfall av konkurransen. Er det mer usikkert, er oppdragsgiveren straks ute på langt tynnere is. Da er mye overlatt til skjønn, og rettspraksis er langt fra helt i mål. Formuleringen «vil kunne» kan kanskje vurderes i tilfelle usikkerhet råder – det er gjort før. Dette kom fram på dagens Anbud365-seminar, der ekspertene fra vår langsiktige samarbeidspartner Grette sto for innholdet.

Virksomhetsoverdragelse i offentlige anskaffelser er ikke så mye omtalt. Det kan være grunnen til at nærmere 300 fulgte seminaret i dag – som Anbud365 sammen med Advokatfirmaet Grette sto bak. Besøkstallet omfatter både de påmeldte i salen og de som fulgte seminaret via streaming.

Foredragsholdere var Thorkil H. Aschehoug (partner), Marie Braadland (partner) og Lene Moe Blom (senioradvokat). Førstnevnte gikk gjennom viktige sider ved virksomhetsoverdragelse, mens de to øvrige tok for seg anskaffelsessiden av dette.

Virksomhetsoverdragelse

Virksomhetsoverdragelse kan knyttes til så vel bytte av leverandør som konkurranseutsetting. I noen tilfeller er oppdragsgiver sikker på at det er virksomhetsoverdragelse man styrer etter. Da bør det opplyses om i konkurransegrunnlaget, både av hensyn til kravet om forutsigbarhet og til likebehandling. Uansett må kravene man stiller i denne forbindelse, følge arbeidsmiljøloven.

Problematisk er det om man kan stille krav til at den nye leverandøren skal kunne tilby de ansatte som overføres bedre vilkår enn hva som fulgte av eksisterende arbeidsforhold.

En rekke hensyn

Så vel arbeidsrettslige hensyn som GDPR og minimering av data må man ta i betraktning når man vurderer hva som skal inn i anbudsdokumentene. Det samme gjelder anskaffelsesrettslige forhold, så som hensynet til forutsigbarhet og at man bare tar med informasjon i den grad en leverandør trenger det for å kunne levere tilbud.

Dersom en oppdragsgiver ikke helt vet om han i konkurransen styrer mot virksomhetsoverdragelse, men at det likevel utvikler seg slik, er det rettslige ennå ikke kommet såpass på plass at to streker kan settes under svar. Mye overlates da til skjønn, og til leverandørens valg.

«Vil kunne» bli aktuelt

En formulering som er benyttet i et konkurransegrunnlag, går ut på at virksomhetsoverdragelse «vil kunne» bli aktuelt.

Blant de eventuelle kravene man kan vurdere å stille er f.eks. sosiale krav, samtidig som man må sørge for at det ikke stilles krav som unødvendig begrenser konkurransen og som er uproporsjonale. «Sosial dumping» er intet rettslig begrep, men kan representere et såkalt tvingende, allment hensyn. Spørsmålet er f.eks. om man skal ta med et slikt krav ut fra hensyn til arbeidstakerne.

Det kan også være slik at det er ulik vurdering i ulike situasjoner, også f.eks. i ulike bransjer. Hele tiden dreier det seg om legitime hensyn og minimumsvilkår i bunn.

Be the first to comment

on "Flere hundre ville høre om virksomhetsoverdragelser i offentlige anskaffelser"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*