«Grønn konkurranse» gav sirkulær løsning for kunstgress-håndtering

Anbud365: «Grønn konkurranse» gav sirkulær løsning for kunstgress-håndtering- Trøndelag fylkeskommune arbeider tungt med klima og miljø. Vi vet at det er store utfordringer med å håndtere kunstgress. Derfor er vi godt fornøyd med responsen på konkurransen, samt at det er funnet en løsning som virker svært lovende. Jeg håper støtten fra oss kan bidra til at vinneren kan realisere sin løsning, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik (foto: Anne-Line Bakken).

Skriv ut artikkelen

Rogalandsbedriften Green Cleaner skal videreutvikle et forslag til sirkulær løsning for håndtering av brukt kunstgress. Bedriften vant en plan- og designkonkurranse i regi av Trøndelag fylkeskommune – med et dusin interesserte kommuner og andre virksomheter som interesserte følgevirksomheter. Denne konkurransen er en av fem konkurranser finansiert av Klima- og miljødepartementet med formål å fremme aktivitet i næringslivet og grønn innovasjon gjennom offentlige anskaffelser.

Trøndelag fylkeskommune har kåret vinneren i plan- og designkonkurransen de lyste ut i høst, hvor de etterlyste sirkulære løsninger for håndtering av brukt kunstgress. Det er per i dag få eller ingen helnorske sirkulære løsninger for avhending av kunstgress, fremgår det på innovativeanskaffelser.no.

Hele 6 leverandører kvalifiserte seg til å delta i konkurransen og mottok 200 000 kr hver for å utvikle løsningsforslag. En jury har nå kåret Rogalandsbedriften Green Cleaner til vinner. Selskapet vil motta 300 000 kr for å videreutvikle løsningsforslaget til en prototype. Løsningen innebærer i grove trekk å tørke kunstgressrullene for lettere å kunne skille og sortere de ulike materialene, og brenne det som ikke kan gjenbrukes. Selskapet har jobbet med innsamlingsløsninger for gummigranulat ved fotballbaner. Erfaringene fra dette arbeidet har vært viktige når de har kommet med løsningsforslag. Målet er å bygge opp flere anlegg i Norge som kan behandle gammelt kunstgress

Dialogkonferanse med 130 til stede

Nasjonalt program for leverandørutvikling i samarbeid med Kunstgress 2021, Norges Fotballforbund og Difi (nå DFØ – Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) arrangerte i mai i fjor en stor dialogkonferanse på vegne av kommunene som er innkjøperne av kunstgresset. Konferansen samlet 130 personer fra idrettslag, kommuner, leverandører av kunstgress og tilbehør, miljøorganisasjoner, avfallsgjenvinnere, fylkeskommuner, fotballforbund med flere for å diskutere problemstillingen.

Bruk av kunstgress har økt kraftig de siste tiårene, både i parker og innen idretten. Fotballen alene har rundt 1700 kunstgressbaner i Norge. Hvert år erstattes rundt 50 baner, et tall som vil øke voldsomt i årene framover. Gummigranulat fra kunstgressbaner antas å være den nest største kilden til utslipp av mikroplast til naturen. Gummigranulat kan i tillegg inneholde miljøgifter. Det er anslått at tap av gummigranulat årlig fører til utslipp av mikroplast på 1500 tonn.

Demodag og 20 følgere

Trøndelag fylkeskommune har vært oppdragsgiver for konkurransen. I tillegg har 20 aktører stilt seg bak initiativet, deriblant Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø kommune, Norges Fotballforbund og Avfall Norge. Dette for å formidle etterspørselen og behovet ut i markedet. Aktørene har ambisjon om miljøvennlig og kostnadseffektiv avhending av kunstgress for sine baner og anlegg. Løsningsforslagene til vinnerne, inkludert den fra Green Cleaner, skal presenteres på en felles digital demodag i mars.

Bli den første til å kommentere på "«Grønn konkurranse» gav sirkulær løsning for kunstgress-håndtering"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.