Kofa står fjellstøtt – så å si 100% har tillit til klagenemnda

Anbud365: Kofa står fjellstøtt – så å si 100% har tillit til klagenemndaGeorg Fredrik Rieber-Mohn er nemndsleder i Kofa (foto: Berit Roald / NTB scanpix)

Skriv ut artikkelen

Kofa står fjellstøtt. Det viser den ferske brukerundersøkelsen som klagenemnda har gjennomført.  96% av de spurte sier at de har tillit til Kofas avgjørelser – opp fra 94% i tilsvarende undersøkelse i 2014. Solide flertall mener også at kvaliteten i avgjørelsene er god, og at klagenemnda ivaretar partenes behov for rettssikkerhet og forutsigbar saksbehandling.

Det var i desember i fjor Kofa gjennomførte sin brukerundersøkelse. Det ble benyttet de samme spørsmålene som ved tilsvarende undersøkelse i 2014. Spørsmålene ble sendt ut til de ca. 2500 abonnentene på Kofas nyhetsbrev. 237 svarte. Sju av ti var offentlige oppdragsgivere, 5% leverandører. Nær 80% mente de hadde god kunnskap om offentlige anskaffelser.

I 2016–undersøkelsen mente 45% av saksbehandlingstiden for prioriterte saker var passelig eller bedre. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for slike saker var i 2016 62 dager. Det betyr at klagenemnda klarer å holde målet om to måneders saksbehandlingstid. Imidlertid var 19% i liten eller svært liten grad tilfreds med en slik saksbehandlingstid. I 2014–undersøkelsen sa 38% seg fornøyd med to måneders saksbehandlingstid for prioriterte saker, m.a.o. samlet Kofa i 2016 større oppslutning om denne lengden på saksbehandlingen.

Uprioriterte saker

For uprioriterte saker er saksbehandlingstiden økt på grunn av lav bemanning. Den er nå 114 dager, dvs. like under fire måneder. 30% mente i 2016–undersøkelsen at denne saksbehandlingstiden var passelig eller bedre mot 20% i 2014.  27% var i 2016 i liten eller i svært liten grad tilfreds. I 2014 var dette tallet 52%, m.a. o en betydelig endring i positiv retning.

Tilbakemeldingene er generelt sett svært gode også når det gjelder kvaliteten i avgjørelsene. I undersøkelsen i 2016 mente 74% at Kofas avgjørelser i svært stor grad eller i stor grad var gode. I 2014–undersøkelsen gav 61% uttrykk for det samme. 28% var bare passelig fornøyd i 2014, i 2016 var dette antallet redusert til 18%.

Profesjonalitet og legitimitet

Kofa har også mål om profesjonalitet og legitimitet. 2016–undersøkelsen viser at 78% mener at Kofa ivaretar partenes behov for rettssikkerhet og forutsigbar saksbehandling. I 2014 svarte 77% dette. Bare 5% mente i 2016 at Kofa ikke ivaretok disse behovene hos partene.

96% mente i 2016 de hadde tillit til Kofas avgjørelser mot 94% i tilsvarende undersøkelse i 2014.

– Generelt må det kunne konkluderes med at Kofa oppfyller formålet sitt om å være et godt tvisteløsningsorgan til de ordinære domstolene. Dette krever, heter det i klagenemndas årsmelding for 2016, at vi til enhver tid har et sekretariat som er godt nok rustet til å håndtere den daglige driften av Kofa, og at det er midler til å sørge for faglig utvikling av de ansatte.

Bli den første til å kommentere på "Kofa står fjellstøtt – så å si 100% har tillit til klagenemnda"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.