Slik håndterer du immaterielle verdier i en anskaffelse – verktøykasse lansert

Anbud365: Slik håndterer du immaterielle verdier i en anskaffelse – verktøykasse lansert– Gjennom arbeidet vårt for å styrke samarbeidet mellom helse- og omsorgstjenesten og leverandørene i helsenæringen, har immaterielle rettigheter pekt seg ut som et av flere viktige innsatsområder, sier Siv Ingebrigtsen, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet (t.v.). – Vi ønsker at dette skal bli ressurssider for alle som deltar i offentlige innkjøpsprosesser, både innkjøpere og leverandører, sier avdelingsdirektør for kommunikasjon og kunnskap i Patentstyret Elisabet Mæland Fosse (fotos: Helsedirektoratet/Patentstyret).

Skriv ut artikkelen

Patentstyret og Helsedirektoratet lanserer verktøykasse for immaterielle verdier, fremgår det av en pressemelding. Verktøykassen inneholder sjekklister og videoer om hvordan ivareta immaterielle verdier og rettigheter – som patent, varemerke og design – i offentlige anskaffelser. Verktøyet er gratis, og kan også brukes i andre sektorer enn helse. Målet er dels å gi praktisk veiledning og støtte til de som konkret jobber med anskaffelser – innkjøpere såvel som leverandører, men også øke kunnskapen blant ledere og beslutningstakere. 

Det var det tidligere Direktoratet for e-helse, nå Helsedirektoratet, som først tok initiativet til å samarbeide med Patentstyret om å øke kunnskapen om og skape mer oppmerksomhet om immaterielle rettigheter og verdier.

Ikke bare helse

Selv om ideen kom fra helseteknologi-området, er sjekklistene og videoene laget slik at det også kan brukes innenfor andre sektorer. I tillegg til innkjøpere og leverandører, er det også laget for investorer. Alt ligger fritt tilgjengelig på Patentstyrets nettsider.  

Undersøkelser fra både Patentstyret og Helsedirektoratet viser at det er behov for å styrke samarbeidet mellom aktørene på e-helsefeltet, og økt kunnskap om immaterielle rettigheter er et tiltakene. 

Sjekkliste for innkjøpere …

I en anskaffelsesprosess som omfatter nytt design eller nye, forbedrete løsninger, kan det oppstå nye immaterielle verdier, heter det i sjekklisten for innkjøpere. Disse immaterielle verdiene er ofte opphavsrett eller forretningshemmeligheter – eller immaterielle rettigheter som patent, varemerke eller designregistrering.  Spørsmålet er hvordan man kan finne ut og ta i betraktning at en leverandør allerede kan ha immaterielle rettigheter til løsningen, eller deler av løsningen, som oppdragsgiver ønsker å få utviklet? 

Ved hjelp av sjekklisten kan innkjøpere finne ut hvordan de kan identifisere og ivareta immaterielle verdier som kan oppstå under en offentlig anskaffelsesprosess.

… og for leverandører

Spørsmålene i sjekklisten er tilpasset de ulike fasene i anskaffelsesprosessen (DFØ). 

Leverandører kan ved å bruke sjekklisten beregnet for dem, finne ut om de har oversikt over viktige spørsmål relatert til immaterielle verdier i selskapet sitt.

Bli den første til å kommentere på "Slik håndterer du immaterielle verdier i en anskaffelse – verktøykasse lansert"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.