Etter innovasjonspartnerskap: Kan bli 180 nervepirrende dager for leverandøren

Anbud365: Statsbygg til felts mot erstatningsregelÅ finne frem til hvilket tap en tilbyder har lidd ved ikke å få kontrakten er komplisert, og bevistemaene er vanskelige, skriver Statsbygg til Anskaffelsesutvalget. På bildet adm.dir. i Statsbygg, Harald Nikolaisen (foto: Statsbygg/Hans Fredrik Asbjørnsen).

Skriv ut artikkelen

Når et innovasjonspartnerskap har levert, kan det komme 180 nervepirrende dager for leverandøren i prosjektet. Før de dagene er gått, skal partnerskapets oppdragsgiver avgjøre om produktet skal kjøpes – eller vente og heller senere kjøre en anbudskonkurranse. Men i en slik konkurranse kan også andre leverandører med tilsvarende produkt delta. På den annen side er det ofte komplekse løsninger som kan trenge mer enn 180 dager fra en fungerende prototype til kommersielt produkt. Når løsningen er klar, står leverandøren imidlertid fritt til å selge til andre kunder.

Snart tre år etter utlysningen i mars 2020 nærmer innovasjonspartnerskapet KlimaGrunn seg nå sin slutt. I prosjektet har Statens vegvesen, Bane NOR og Statsbygg utfordret markedet på utvikling av teknologi og metoder for måling av styrke i grunnstabilisering i bygge- og anleggsbransjen. Hensikten er å redusere CO2-utslipp ved å unngå overforbruk av grunnstabiliserende materiale, som kalk og sement, i forbindelse med utbyggingsprosjekter.

I et innovasjonspartnerskap mellom offentlige behovseiere og leverandører i det private markedet er poenget sammen å utvikle de bedre løsninger basert på offentlige behov.

Innovasjonspartnerskapet KlimaGrunn finansieres av Innovasjon Norge, og et konsortium bestående av Multiconsult, Cautus Geo, Norcem og Argeo har utviklet løsningen som nå er testet.

Utløse kjøpsopsjon?

Løsningen som er utviklet i KlimaGrunn, er testet i flere omganger, og videreutviklet mellom testene. Resultatene avgjør om løsningen er klar for å tas i bruk eller om den må utvikles videre. Etter at løsningen er testet i siste fase gjenstår nå vurderingen om oppdragsgiver skal utløse sin kjøpsopsjon eller ikke. Det har oppdragsgiver 180 dager (ifølge konkurransemalen) på.

Fordelen med kjøpsopsjonen er, skriver innovativeanskaffelser.no, at man raskere kan ta løsningen i bruk og uten at man må kjøre en ny anskaffelsesprosess for kjøpet. Utfordringen er at komplekse løsninger ofte trenger mer enn 180 dager for å komme fra en fungerende prototype til et kommersielt produkt fra en produksjonslinje og med reservedeler, instruksjon og godkjenninger, service og garantier. Og ikke minst med en pris som oppdragsgiver har råd til å betale og som leverandøren kan leve av.

Kan også kjøpe senere

Dersom oppdragsgiver av en eller annen grunn ikke velger å utløse kjøpsopsjonen, er det likevel mulig å kjøpe løsningen senere. Oppdragsgiver må da kjøre en separat anskaffelsesprosess der den utviklede løsningen må konkurrere med andre leverandører som kanskje har utviklet noe tilsvarende eller foredlet sine eksisterende løsninger. Det kan være hensiktsmessig å velge en slik fremgangsmåte dersom leverandøren trenger mer tid til å kommersialisere løsningen, ifølge innovativeanskaffelser.no. Når løsningen er klar, kan leverandøren selvfølgelig selge løsningen til andre kunder med tilsvarende behov.

Det er flere forhold som inngår i den vurderingen en oppdragsgiver gjør når spørsmålet er om kjøpsopsjonen skal utløses:

  • Hvor godt svarer løsningen som er utviklet på behovet, funksjon og ytelse?
  • Kommer leverandørene til å gå videre med løsningen og gjøre den kommersielt
    tilgjengelig?
  • Hvor langt unna en anskaffelsesklar løsning er leverandøren?
  • Er det behov for videre utvikling av løsningen?
  • Hva blir prisen på den endelige løsningen?

Bli den første til å kommentere på "Etter innovasjonspartnerskap: Kan bli 180 nervepirrende dager for leverandøren"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.