Innovasjonspartnerskap bak løsning som skal sikre det nye regjeringskvartalet

Anbud365: Anskaffelsesreglene kan være snubletråder for samarbeidsvillige kommunerKommunal- og distriktsdepartementet, her ved statsråd Sigbjørn Gjelsvik, la nylig frem en veiledning om interkommunalt samarbeid der forhodet til anskaffelsesreglene er med (foto: Trond A. Isaksen).

Skriv ut artikkelen

Det nye Regjeringskvartalet skal sikres slik at f.eks. ikke uvedkommende og uønskede kjøretøy kommer for nær. Av skremmende erfaring har man lært. Samtidig skal det være åpent.  Løsningen kom etter et innovasjonspartnerskap som har vart halvannet år – kjøretøysperrer inspirert av skipsbygger-miljøet i Ulsteinvik på Sunnmøre. Gründerbedriften Prodtex tegnet nylig kontrakt om leveranse av disse sperrene.

Det er et uttalt mål at prosjekt «nye Regjeringskvartalet» skal bidra til innovasjon. Kjøretøysperrer pekte seg ut. Spørsmålet var om det fantes bedre løsninger i markedet for slike enn de man opererer med i dag. Statsbygg bestemte seg for å undersøke. En innovativ anskaffelse ble satt i gang – med hjelp fra Leverandørutviklingsprogrammet og Direktoratet for forvaltning og økonomistyring.

Innovasjonspartnerskap

To parallelle innovasjonspartnerskap for kjøretøysperrer ble inngått i januar 2022: ett med Skien-baserte Cody AS, og ett med Sunnmørsbedriften Prodtex. Utviklingsmidlene fra Innovasjon Norge på ni millioner kroner var avgjørende for at Statsbygg valgte å sette i gang prosjektet, fremgår det på innovativeanskaffelser.no.

Etter ett og et halvt år med utvikling står nå to prototyper klare. Begge kjøretøysperrene har bestått akseptansetesten, men bare én bedrift får signere endelig kjøpskontrakt. Nylig annonserte Statsbygg at de ville signere kontrakt med Prodtex.

Startet i 2018

Prodtex har sprunget ut fra konkursrammede Kleven Verft – i 2018 kom det dermed enn ny bedrift i Ulsteinvik. Gründerne bak selskapet hadde lang erfaring med skipsbygging. Denne kunnskapen skulle de bruke til å løfte norsk produksjonsteknologi frem i det internasjonale markedet.

Det avgjørende vendepunktet for oppstartsbedriften kom i 2020 da de inngikk et forsknings- og utviklingsprosjekt (FoU) med Statens Vegvesen, delfinansiert av Innovasjon Norge med 15,3 millioner kroner. I løpet av prosjektet utviklet de en automatisert laser-hybrid sveiseteknologi til bruk i brukonstruksjoner av stål. Men bruer er bare én industri. Prodtex hadde tro på at teknologien deres kunne brukes på flere områder.

Sikre Regjeringskvartalet

Innovasjonspartnerskapet om kjøretøysperrene i Regjeringskvartalet gav svaret.

Kjøretøysperrenes hovedfunksjon er å sikre Regjeringskvartalet, og sørge for at trafikken inn og ut av området er regulert. Temperatursvingninger, salt, brøyting, erosjon, vann og is har medført hyppig vedlikeholdsbehov av dagens sperrer, noe som er dyrt og forstyrrende – og i verste fall en sikkerhetsrisiko.

Prodtex starter med første leveranse til Regjeringskvartalet allerede i juni 2023, og i løpet av de neste årene skal de etter planen levere 57 sperrer til det nye kvartalet. Kjøretøysperrene skal produseres på den ny-etablerte fabrikk til Prodtex i Dragsund ved Ulsteinvik. Nå gjøres det noen små forbedringer fra prototype til produksjonsmodell. Prodtex har allerede laget en innstøpingsmodul, og produksjonen av de første starter nå.

Ifølge avtalen skal Prodtex AS levere sperrer til byggetrinn en, med mulighet for å levere mer i seinere byggetrinn. Kontrakten er på 26 millioner kroner, ifølge nrk.no.

Bli den første til å kommentere på "Innovasjonspartnerskap bak løsning som skal sikre det nye regjeringskvartalet"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.