Konkurransetilsynet: Uheldig om Statsbygg-praksis fører til mindre konkurranse

Anbud365: Konkurransetilsynet Uheldig om Statsbygg-praksis fører til mindre konkurranseHanne Dahl Amundsen, avdelingsdirektør avdeling for bygg, industri og energi, kommenterer overfor Anbud365 – på generelt grunnlag – mulige konsekvenser for det offentlige anskaffelsesmarkedet når ledere i en offentlig virksomhet gjennom eierskap i bedrifter kan vinne oppdrag for virksomheten de er ledere i.

Skriv ut artikkelen

Den statlige giganten innenfor bygg og eiendom, Statsbygg, har en praksis der ledere kan hel- eller deleie selskaper som også kan vinne anbudskonkurranser og bli leverandører til Statsbygg. – Det er uheldig hvis dette fører til mindre konkurranse, sier Hanne Dahl Amundsen, avdelingsdirektør avdeling for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet i en kommentar til Anbud365 på generelt grunnlag. Samtidig utelukker hun ikke tilfeller der det av en slik praksis kunne oppstå risiko for konkurransevridning selv om anskaffelsesreglene følges.

Det var Dagens Næringsliv som først skrev om Statsbygg-saken i artikkelen «Statsbygg-direktører får starte og drive selskaper». Statsbygg er både byggherre, forvalter og Statens egen rådgiver for eiendom. Samtidig er Statsbygg en av landets største når det gjelder offentlige anskaffelser. Senere reportasjer har vist at flere av Statsbyggs ledere har egne firmaer eller er deleiere i slike. Og så vidt Anbud365 forstår er dette med toppledelsens velsignelse, og det er intet forbud mot å by på oppdrag som Statsbygg har i markedet.

Virkning av Statsbyggs praksis

Ifølge Dagens Næringsliv viser en rapport som Statsbygg har bestilt, at 28 personer i lederstillinger her en eller flere direkte relasjoner til en leverandør. Av de fast ansatte i lederstillinger har 12 denne typen relasjoner. I etterfølgende drøftelser kom Statsbygg til at det ikke ble funnet noen interessekonflikter eller brudd på Statsbyggs retningslinjer. Verv/biverv kan innehas kun innenfor gjeldende regelverk/forskrifter og dette skal ikke skape tvil om vedkommendes rolle, upartiskhet og habilitet eller hemme eller sinke det ordinære arbeidet, heter det i Dagens Næringslivs reportasjer.

Hva så med virkningen av en slik praksis på konkurransen i markedet? Anbud365 tok kontakt med Konkurransetilsynet der avdelingsdirektør Dahl Amundsen stilte opp. Hun presiserte at hverken hun eller tilsynet vil kommentere enkeltpraksis. Konkurransetilsynet er heller ikke tilsynsmyndighet for det offentlige anskaffelsesmarkedet. Men generelt:

Virkning på konkurransen?

– Det er uheldig hvis dette fører til mindre konkurranse, sier Amundsen. Det er viktig at Statsbygg, som stor innkjøper, følger anskaffelsesreglene og andre regler slik at det blir best mulig konkurranse og en effektiv utnyttelse av samfunnets ressurser.

Anbud365 trakk så frem et eksempel:

– Hva om vi var et selskap som ønsket å konkurrere om et Statsbygg-oppdrag, og oppdaget at en av konkurrentene var hel- eller deleiet av en Statsbygg-leder? Da kunne vi jo trukket oss fra konkurransen ettersom det på oss kunne virke som å foreligge en form for konkurransefordel/habilitetstvil som ikke var «jevnet ut»?

Det kommenterer Amundsen på denne måten: – I slike tilfeller vil det nok kunne være en risiko for konkurransevridning selv om anskaffelsesreglene følges.

Bli den første til å kommentere på "Konkurransetilsynet: Uheldig om Statsbygg-praksis fører til mindre konkurranse"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.