Koronakrise og klage skaper problemer for ny reisebyråavtale

Anbud365: Koronakrise og klage skaper problemer for ny reisebyråavtaleAvdelingsdirektør i Digitaliseringsdirektoratet, Kjetil Østgård, er leder av Statens innkjøpssenter, som nå har røket ut i forsinkelser for iverksettelse av den nye reisebyråavtalen.

Skriv ut artikkelen

Ny statlig fellesavtale for reisebyråtjenester skulle nå vært signert og i fullt bruk. I stedet ligger den i rettsapparatet med anmodning om at avtalen stilles i bero inntil en domstol har tatt standpunkt til en klage på avtalen. Korona-tilstanden gjør at dette kan ta tid, spesielt om ikke Statens innkjøpssenter får medhold i saken for Oslo byfogdembete om midlertid forføyning. Inntil videre er alle de offentlige virksomhetene som skulle bruke den nye avtalen, overlatt til seg selv.

Innen utløp av karensperioden – 14. februar – mottok Kommunal- og moderniseringsdepartementet, på vegne av Statens innkjøpssenter, en begjæring om midlertidig forføyning. Det betyr at innkjøpssenterets adgang til å inngå kontrakt er midlertidig suspendert inntil kjennelse fra retten foreligger. Innkjøpssenteret må derfor avvente kontraktsinngåelse.

Som følge av dagens unntakstilstand grunnet koronasituasjonen, er behandlingen av saken for Oslo byfogdembete fastsatt til uke 20 (uken før 17. mai). Det betyr at en kontraktsignering tidligst kan skje ultimo mai, forutsatt at Statens innkjøpssenter får medhold i saken, fremgår det av en orientering som Statens innkjøpsenter har sendt til de offentlige virksomhetene som er på avtalen.

Fellesavtalen som løp ut

Den tidligere fellesavtalen for kjøp av reisebyråtjenester gikk ut med 2019. To av de leverandørene som kom med tilbud i konkurransen om den nye kontrakten, Egencia Norway AS og G Travel Norge AS, var leverandører i den fellesavtalen som er utløpt.

Egencia Norway AS er også med på den nye avtalen, sammen med Berg-Hansen Reisebureau AS. G Travel Norge AS nådde imidlertid ikke opp denne gangen.

BCD Travel (BCD) og Global Business Travel AS (GBT) vara de øvrige blant de fem som kom med tilbud denne gangen.

I informasjonen til virksomheter om fellesavtale for reisebyråtjenester skriver Statens innkjøpssenter at utløp av fellesavtalen påvirker ikke den enkelte avropsavtale. En avropsavtale går ut etter en endt toårsperiode fra implementering. Statens

innkjøpssenter kjenner til at det er mange virksomheter som allerede er eller vil snart havne i en situasjon der de ikke lenger har en gyldig reisebyråavtale. Den enkelte virksomhet må selv ta stilling til hvordan de kjøper reiserelaterte tjenester frem til en ny fellesavtale er på plass.

Ikke lenger enn tre måneder

– Mange virksomheter vil trolig fortsette å handle hos sin nåværende leverandør, selv om avropsavtalen har utløpt, heter det i informasjonen fra Statens innkjøpsenter. Det samme gjelder virksomheter som ikke ble implementert under den utløpte fellesavtalen. Dersom den enkelte virksomhet vurderer å forlenge sin eksisterende avtale, anbefaler vi at det ikke gjøres for en lengre periode enn tre måneder om gangen. Dette fordi det er relativt kort tid fram til kjennelsen i den pågående tvistesaken foreligger. Selv om prosessen nå er satt på hold som en følge av rettsprosessen er den enkelte virksomhet forpliktet av den kunngjorte konkurransen.

Bli den første til å kommentere på "Koronakrise og klage skaper problemer for ny reisebyråavtale"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.