• Leverandører
  •  

Strenge anskaffelsesregler kan ramme leverandører i likviditetskrise

Anbud365: Strenge anskaffelsesregler kan ramme leverandører i likviditetskriseSelv bedrifter med gode framtidsutsikter kan i disse krisetider ha fått det vanskelig økonomisk, enten fordi de var tvunget til å stenge eller fordi kundene bare forsvant over natten. Juristpanelet i Innköpsrådet, Joakim Lavér og Nathalie Miskin, Hannes Snellman Advokatbyrå i Sverige, tar for seg disse utfordringene i en artikkel nylig – med særlig relevans for offentlige anskaffelser.

Skriv ut artikkelen

Eksisterende leverandører og potensielle tilbydere til det offentlige kan bli hardt rammet under koronakrisen. Likviditeten kan svekkes alvorlig – uten å vite hva som skjer i månedene og årene fremover. Da kan to bestemmelser i anskaffelsesreglene være så vanskelig å møte at de mister kontrakter de ellers ville fått: Kravet om betalte skatter og avgifter og krav til finansiell og økonomisk stilling. I en artikkel tar to svenske advokater for seg disse utfordringene.

Korona-krisen kan ha gitt tilbydere akutte likviditetsproblemer. Når det gjelder anskaffelser omfatter dette bl.a. krav om betalte skatter og avgifter, samt leverandørens økonomiske og finansielle stilling. En oppdragsgiver skal eller har muligheter til å avvise en tilbyder som ikke har orden i sine skatte- og avgiftsinnbetalinger. Er ikke den økonomiske og finansielle stillingen tilstrekkelig, kan tilbyderen tape kontrakten.

Selv bedrifter med gode framtidsutsikter kan i disse krisetider ha fått det vanskelig økonomisk, enten fordi de var tvunget til å stenge eller fordi kundene bare forsvant over natten. Juristpanelet i Innköpsrådet, Joakim Lavér og Nathalie Miskin, Hannes Snellman Advokatbyrå i Sverige, tar for seg disse utfordringene i en artikkel nylig.

Skatter og avgifter

Når det gjelder innbetaling av skatter og avgifter, anbefaler advokatene at leverandøren ber skattemyndighetene om utsettelse. I krisetider som dette, skriver de, vil en utsettelse kunne være lenger enn under normale forhold, opp til et år. Hvis en leverandør kan fremvise en slik utsettelsesattest, kan ikke leverandøren avvises.

Likevel er det en risiko forbundet med dette, ettersom skattegjelden med stor sannsynlighet kommer til forfall underveis i kontraktstiden. De økonomiske følgene og varigheten av koronakrisen kjenner man ikke, og det er ikke sikkert at leverandøren klarer å dekke gjelden senere. Slik skaper usikkerhet både for leverandøren og oppdragsgiveren – vil leverandøren kunne levere hele kontraktstiden gjennom? I ytterste konsekvens kan det føre til at leverandøren mister kontrakten.

Løpende dialog

I slike tilfeller er rådet fra de to advokatene at oppdragsgiver og leverandører har en løpende dialog for på den måten muligens forutse og kanskje finne løsninger på problemene som kan oppstå i forbindelse med utsatt skatteforfall.

Når det gjelder kravet om økonomisk og finansiell stilling peker de to på muligheten av å overveie om et slikt krav er nødvendig eller kan senkes for å unngå unødvendig avvisning av leverandører som bare lider av likviditetsproblemer under koronakrisen. Men også dette er forbundet med risiko.

Rettferdig bilde

For tiden kan det være vanskelig å få et rettferdig bilde av en leverandørs økonomiske stilling. Det er en fare for at leverandørens økonomiske og finansielle stilling svekkes i kontrakttiden på en slik måte at kvalifikasjonskravet ikke lenger er oppfylt. Det kan også føre til at leverandørens mister kontrakten. Også i slike tilfeller, mener advokatene, at man sammen bør undersøke om det er mulig å endre kontrakten.

Generelt oppfordrer advokatene oppdragsgiverne til å undersøke og holde seg orientert om de spesifikke bransjenes forutsetninger under koronakrisen. Det kan lette risikovurderingene og samtidig gjøre det mulig for så mange foretak som mulig å kunne delta i konkurransene.

Be the first to comment

on "Strenge anskaffelsesregler kan ramme leverandører i likviditetskrise"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*