Svensk satsing på styrket dialog mellom bedrifter og offentlige oppdragsgivere

Anbud365: Svensk satsing på styrket dialog mellom bedrifter og offentlige oppdragsgivere – En konstant dialog er avgjørende for at partene skal kunne møte og forstå hverandres behov. Det skaper tillit, noe som bidrar til bedre offentlige anliggender, sier Charlotta Palmgren, ekspert ved Upphandlinghsmyndigheten og prosjektleder for deres ferske rapport «Upphandlingsmyndighetens stöd till företag».

Skriv ut artikkelen

Dialogen mellom bedrifter og oppdragsgivere må styrkes for å utnytte den offentlige kjøpekraften bedre. Det slår Upphandlingsmyndigheten fast i rapporten «Upphandlingsmyndighetens stöd till företag». Ikke bare partene i en anskaffelse trenger å forbedre dialogen – stadig dialog påvirker også andre interessenter i offentlige anskaffelser. Derfor starter Upphandlingsmyndigheten i februar i år et næringsråd. Målet er å skape et forum der bedrifter deler kunnskap, erfaringer og innsikt med hverandre og Upphandlingsmyndigehjten.

I Sverige kjøper det offentlige årlig for ca. 900 mrd svenske kroner, tilsvarende omtrent en sjettedel av Sveriges BNP.

Kraftig verktøy

– Offentlige anskaffelser er mer enn bare en prosess for offentlige kjøp. Innkjøp er også kjøpekraft for endring og bærekraftig utvikling. Offentlige anskaffelser er et kraftig verktøy for å drive næringsutvikling. De skaper fordeler for innbyggerne og bidrar til et bærekraftig samfunn, sier Inger Ek, ​​generaldirektør i Upphandlingsmyndigheten.

En av undersøkelsene som rapporten bygger på, er Upphandlingsmyndighetens bedriftsundersøkelse fra 2022. Den viser at bare en femtedel av de spurte bedriftene mener det er en fungerende dialog mellom kjøper og selger. Dette gjelder tidlig dialog så vel som dialogen under og etter en anskaffelse.

Velfungerende marked

I praksis innebærer konstant dialog at partene har kontinuerlige samtaler med hverandre, også utenfor en konkret anskaffelse. Det er ikke en enkelt aktivitet, men en serie aktiviteter der målet er å møte og forstå hverandres behov bedre.

Fra et bedriftsperspektiv handler et velfungerende marked om at bedrifter vil, kan og har mulighet til å gjøre forretninger med offentlige kjøpere. Det er også vesentlig at innkjøp utføres på en måte som anses pålitelig. Samtidig er selskapene klare på at det er det offentlige oppdragsgivere som utformer spilleplanen og formulerer spillereglene.

En rekke tiltak

I rapporten foreslås en rekke andre tiltak – adressert til regjeringen – som vil gjøre det mer interessant, enkelt og attraktivt for bedrifter å delta i offentlige anliggender:

• Utvikle den konstante dialogen
• Etablere utviklingsprogrammer for et velfungerende marked
• Utnytte potensialet i innkjøpsorganisasjonenes kjøpekraft gjennom mer enhetlige krav
• Gjør det enklere for bedrifter å finne offentlige avtaler
• Styrke kunnskap om hvordan bedrifter kan jobbe med åpenhet og kontroll i sine leverandørkjeder

Bli den første til å kommentere på "Svensk satsing på styrket dialog mellom bedrifter og offentlige oppdragsgivere"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.