• Leverandører
  •  

Svenske, innovative anskaffelser: 8 suksessfaktorer, ni utfordringer

Anbud365: Svenske, innovative anskaffelser: 8 suksessfaktorer, ni utfordringerUpphandlingsmyndighjeten har latt undersøke ti svenske, innovative anskaffelses-prosjekter. Nå foreligger en rapport med resultatene fra undersøkelsene. På bildet generaldirektør Inger Ek i Upphandlingsmyndigheten (foto: Andreas Blomlöf).

Skriv ut artikkelen

Ti svenske prosesser med innovative anskaffelser er studert nærmere, og erfaringene har gitt en liste på åtte suksessfaktorer og ni utfordringer. To forhold understrekes spesielt – god forankring i organisasjonen og en proaktiv interesse i organisasjonen for å ville gå i bresjen. Mangel på slikt er på den annen side blant de største utfordringer i arbeidet med å lykkes med innovative anskaffelser. Dette kommer frem i en svensk rapport.

Gjennom å benytte innovative anskaffelser kan offentlige aktører nyttiggjøre seg av bedrifters innovasjonskraft og drive frem nye løsninger til nytte for offentlige virksomheter og samfunnet som sådant. Derfor er det en viktig målsetting at man i Sverige skal kunne gjennomføre flere og bedre innovative anskaffelser, heter det innledningsvis i rapporten «Utvärdering 10 projekt».

Ti innovasjonsprosjekter er ettergått i sømmene i perioden november 2018 – mars 2019 med sikte på å systematisere erfaringer. Upphandlingsmyndigheten står bak oppdraget. Fem av de ti prosjektene resulterte i en eller flere anskaffelsesegnede løsninger. Regionakademien AB med Balanserad 3.0 AB som underleverandør har foretatt de konkrete undersøkelsene og tilhørende vurderinger.

De 8 suksessfaktorene

I sin oppsummering presenterer rapportens forfattere det som er suksessfaktorene – faktorer som er generiske for en vellykket innovativ anskaffelse:

  • Politisk besluttet satsing
  • Forarbeide i form av markeds- og behovsanalyser
  • Organisasjon som støtter innovativ anskaffelse
  • Støtte fra Upphandlingsmyndigheten, Konkurrensverket eller Vinnova
  • Tilstrekkelig tid og finansiering
  • Tilgang til struktur for implementering
  • Dialog med markedet
  • Læring i organisasjonen gjennom utdannelse og erfaringsutveksling

De 9 utfordringene

Men det er også samlet inn og analysert utfordringer i de ti prosjektene som ble undersøkt. De allmenne utfordringene:

  • Ingen erfaring med innovative anskaffelser
  • Forstudie som ikke tar opp alle vesentlige perspektivene
  • For bred eller for smal tilnærming
  • Urealistisk tids- og ressursplan
  • Digitale løsninger krever rask utvikling for å klare konkurransen
  • Innovative anskaffelser som form er ikke forankret i organisasjonen
  • Samvirkeprosjekter kan raseres om en part hopper av
  • Strukturer, prosesser og retningslinjer må støtte innovative anskaffelser av digitale løsninger
  • Ikke tilstrekkelig systematisk arbeid med risikoanalyse

Be the first to comment

on "Svenske, innovative anskaffelser: 8 suksessfaktorer, ni utfordringer"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*