Anbud365-kommentatorene (I): Slik kan behov for innsyn og klager reduseres

Anbud365: Det er viktig å identifisere mulige målkonflikter og synergier allerede i planleggingsfasen av en anskaffelse for å sikre en forsvarlig håndtering av målkonflikter, samt å optimalisere mulige synergier, minner artikkelforfatteren oss om.Det er viktig å identifisere mulige målkonflikter og synergier allerede i planleggingsfasen av en anskaffelse for å sikre en forsvarlig håndtering av målkonflikter, samt å optimalisere mulige synergier, minner artikkelforfatteren oss om.

Skriv ut artikkelen

Det er i tildelingsfasen oppdragsgiver viser sin seriøsitet og profesjonalitet ved å yte samtlige tilbyderne en forståelig og tilstrekkelig klar redegjørelse for evalueringsarbeidet. Fullstendig åpenhet rundt tildelingsfasen er derfor påkrevet og vil redusere både behovene for innsyn og klager. Det slår Anbud365-kommentator Jacob Landsvik i Ressurser på avveie AS fast og understreker den klare sammenhengen mellom kvaliteten av tildelingsbrevet og graden av innsyn og klager.

Sammenhengen mellom kvaliteten på tildelingsbrevene og strømmen av innsynskrav reises i et intervju her på Anbud365 for noen dager siden. I et intervju med Roger Bang Eie hos oss gir Jeanette Berglund, Teamleder innkjøp i Trondheim Renholdsverk, uttrykk for følgende: Oppdragsgivere må jevnt over bli flinkere til å levere gode og utdypende tildelingsbrev, godt forankret iht. regelverket. Man ser for mange lettvinte løsninger, som jeg kan forstå at det bes om innsyn i.

Nesten intetsigende

Anbud365 inviterte de som er med i vårt nyetablerte kommentatorkorps til å komme med synpunkter på dette. Landsvik peker i sin kommentar på at tildelingsfasen kanskje er den mest kritiske fasen i anskaffelsesprosessen. – Tildeling skal skje på bakgrunn av de mottatte tilbudenes godhet, fremholder han. Å begrunne det beste tilbudets godhet skjer alt for ofte ved å benytte en meget generell og nesten intetsigende formulering som: «Etter en samlet vurdering vil kontrakt tildeles leverandør X.»

– Det er selvfølgelig en klar sammenheng mellom kvaliteten av tildelingsbrevet og graden av innsyn og klager. Tildelingsbrevet skal få frem de relative fordelene ved det vinnende tilbudet på en slik måte at de som ikke har nådd opp i konkurransen forstår hvorfor de ikke nådde opp. Gjerne fulgt opp med tilbud om et møte hvor leverandørene som ikke ble tildelt kontrakt kan få anledning til å stille spørsmål til oppdragsgivers vurdering av de ulike evalueringskriteriene, påpeker han, og:

Tydelig og objektivt

– Hvert eneste tildelingskriterium må i tildelingsbrevet bli gjenstand for en tilbakemelding hvor de relative fordelene blir håndtert tydelig og i en objektiv fremstilling. Det er i tildelingsfasen oppdragsgiver viser sin seriøsitet og profesjonalitet ved å yte samtlige tilbyderne en forståelig og tilstrekkelig klar redegjørelse for evalueringsarbeidet. Fullstendig åpenhet rundt tildelingsfasen er derfor påkrevet og vil redusere både behovene for innsyn og klager.

Bli den første til å kommentere på "Anbud365-kommentatorene (I): Slik kan behov for innsyn og klager reduseres"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.