Kofa-mål: Lav saksbehandlingstid tross nye, krevende utfordringer

Anbud365: Kofa lover lav saksbehandlingstid tross nye, krevende utfordringer– Det er viktig for alle involverte parter, og særskilt den offentlige oppdragsgiveren som risikerer overtredelsesgebyr, at gebyrsaken avgjøres så fort som mulig etter at saken er brakt inn til klageorganet, poengterer sekretariatsleder Anneline Vingsgård.

Skriv ut artikkelen

Kofas sekretariatsleder Anneline Vingsgård har satt som mål for 2017 at saksbehandlingstiden skal holdes lav også når gebyrsakene skal behandles. Men med sterkt hevet terskelverdi og igjen rett til ilegge overtredelsesgebyr, er det mange som er spente på hva dette vil føre til av klagetilstrømning. Sporene fra fem år tilbake – da gebyrmuligheten sist lå hos Kofa – er tydelige og egnet til å vekke bekymring for saksbehandlingstidene.

Kofa (Klagenemnda for offentlige anskaffelser) mottok, ifølge statistikken som fins på www.kofa.no, i 2016 183 klager. Året før kom det inn 140 saker. Det betyr en økning på nær 31 %. Øningen i antall prioriterte saker har vært i overkant av 50% i samme periode. Prioriterte saker er klagesaker der oppdragsgiveren venter med å inngå kontrakt til Kofas avgjørelse er klar.

I Kofas siste nyhetsbrev for 2016 fremhever sekretariatsleder i klagenemnda, Anneline Vingsgård, utviklingen i prioriterte saker som et positivt tegn. Avgjørelsene til Kofa får større effekt når kontrakt ikke er inngått, påpeker hun, og fortsetter:

Saksbehandlingstiden

– Som følge av økt klagetilstrømning har saksbehandlingstiden for uprioriterte saker økt. Kofa har ikke vært tilstrekkelig bemannet til å ta unna økningen i antall klagesaker. Det positive er at saksbehandingstiden for prioriterte saker fremdeles holder seg lav på ca 2 måneder fra saken kom inn til den er publisert på www.kofa.no.

KOFA har imidlertid fått en budsjettøkning som følge av ny gebyrmyndighet slik at Kofa skal stå bedre rustet til å ta unna saker som kommer inn som følge av dette. Sekretariatsleder Vingsgård i Kofa flagger i nyhetsbrevet en målsetting for klagenemnda i 2017: Saksbehandlingstiden skal holdes lav også når gebyrsakene skal behandles. Vingsgård:

Viktig med raske avgjørelser

– Det er viktig for alle involverte parter, og særskilt den offentlige oppdragsgiveren som risikerer overtredelsesgebyr, at gebyrsaken avgjøres så fort som mulig etter at saken er brakt inn til klageorganet. Ileggelse av gebyr er en forvaltningssanksjon som krever særskilte saksbehandlingsregler for å imøtekomme de krav til rettssikkerhet som slike sanksjoner fordrer. Dette medfører at sekretariatet gjennomsnittlig bruker lenger tid på en sak om ulovlig direkte anskaffelse enn en vanlig klagesak.

Statistikken for både 2015 og 2016 viser at prioriterte saker i Kofa tar et par måneder, samtidig som resten – de rådgivende sakene, tar om lag dobbelt så lang tid. Gebyrsaker glimrer forståelig nok med sitt fravær. Men sporene fra den tid Kofa forrige gang kunne ilegge overtredelsesgebyr for ulovlige direkteanskaffelser, er tydelige:

2015+2016 = 2011

Gjennomsnitt saksbehandlingstid i 2012 var mellom to og tre måneder for prioriterte gebyrsaker og prioritere rådgivende saker, men godt og vel ett år for øvrige gebyrsaker og øvrige rådgivende saker. Kofa mistet muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr 1. juli 2012. Året før, i 2011, var saksbehandlingstiden om lag den samme som for året etter når det gjelder de prioriterte sakene, men godt under et år for vanlige rådgivende saker og nær et halvt år for vanlige gebyrsaker. I 2011 kom det inn 336 klagesaker til Kofa, året etter 244 – begge langt over klagetilstrømningen i 2015 og 2016. i 2011 faktisk over like mange som i 2015 og 2016 til sammen.

Bli den første til å kommentere på "Kofa-mål: Lav saksbehandlingstid tross nye, krevende utfordringer"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.