• Leverandører
  •  

«Lead or let die»-konferansen: Tid for påfyll av kunnskap om etisk handel

Anbud365: «Lead or let die»-konferansen Tid for påfyll av kunnskap om etisk handel- Dette gleder jeg meg til, sier adm. direktør i Sykehusinnkjøp Kjetil Istad, som skal holde en av fire «transformers talk» på konferansen som Inititativ for etisk handel arrangerer i Oslo 26. april.

Skriv ut artikkelen

Oppdragsgivere i det offentlige skal i sine anbudskonkurranser stille bærekraftskrav til sine leverandører. 26. april har innkjøpere og leverandører en sjelden anledning til å fylle på med kunnskap om hvorfor slike krav, hva som er formål og nytte. Det gjelder årets etisk handel-konferanse i Oslo i regi av Initiativ for etisk handel. Med slikt kunnskapstilfang øker mulighetene til å stille rette og presise spørsmål – og gi gode svar.

Vi kan allerede nå konstatere at IEH-konferansen blir mer populær enn noensinne. Knappe to måneder før arrangementet nærmer vi oss 200 deltakere, melder arrangøren, Initiativ for etisk handel (IEH).  Til konferansen som har fått navnet «Lead or let die: sustainability transformed», kommer eksperter på bærekraftsområdet, som Louise Nicholls fra Marks and Spencer og Caroline Rees fra SHIFT, Stig Ebert Nilssen, Executive Vice President i Orkla Care, Kjetil Istad, adm. direktør i Sykehusinnkjøp, Jan Christian Vestre, CEO i Vestre. I tillegg samler konferansen en rekke andre toppledere, innkjøpsdirektører, bærekraftsansvarlige og mange flere.

«Transformers talk»

Tema er hvordan Norge kan styrke sin ledende posisjon på menneskerettigheter, miljø og bærekraft, hvorfor bærekraft er avgjørende for virksomheter som planlegger for fremtiden, og hvordan bærekraft gjennomføres i praksis. Konferansen vil bl.a. inneholde IEHs nye konsept «transformers talk», panelsamtaler, interessent-torg, parallelle praktiske workshops og gode muligheter for nettverksbygging med relevante interessenter.

– Dette gleder jeg meg til, sier adm. direktør i Sykehusinnkjøp Kjetil Istad, som skal holde en av fire «transformers talk» på konferansen. Vi kjøper varer og tjenester for rundt 20 milliarder i året. I dette ligger et stort ansvar for å sikre menneskerettigheter og miljø. Vi har en forpliktelse til det. Det gjelder også våre leverandører.

Konkurransefordeler

Privat og offentlig sektor i Norge, i samarbeid med myndigheter og sivilsamfunn, viser allerede internasjonalt lederskap på bærekraftsagendaen. FNs bærekraftsmål, FNs veiledende prinsipper for menneskerettigheter og næringsliv, lov om offentlige anskaffelser og Parisavtalen gir virksomheter muligheter til å sikre fremtiden. Bærekraftig handel kan gi konkurransefordeler i en verden der kunders, investorers og myndigheters krav og forventninger til bærekraft øker.

Det er med andre ord en «sareptas kompetanse-krukke» for alle som leverer til det offentlige, som etter det nye regelverket for offentlige anskaffelser, skal stille etiske krav til sine leverandører. Da er kunnskap om hvorfor og hvordan, av stor betydning – et konkurransefortrinn. Bærekraft er like aktuelt og relevant for offentlig, som privat sektor.

Be the first to comment

on "«Lead or let die»-konferansen: Tid for påfyll av kunnskap om etisk handel"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*