Trend: Mer og mer komplekse innkjøp, trengs mer enn bare innkjøpskompetanse

Anbud365: Trend Mer og mer komplekse innkjøp, trengs mer enn bare innkjøpskompetansePå kort sikt tilbyr nye AI-verktøy umiddelbare forbedringer av produktivitet og analyse.. På lengre sikt vil kunstig intelligens brukes til å forbedre komplette løsninger, og til og med endre hvilke aktiviteter vi igangsetter – og hvilke aktiviteter vi slutter med, ifølge partner Hans-Jörg Robert, leder for Procurement & Supply Chain i KPMG.

Skriv ut artikkelen

Klar melding fra innkjøpssjefer i nær 30 norske offentlige som private virksomheter: En tydelig trend er mer og mer komplekse innkjøp, nå trengs også mennesker med bredere og annen kompetanse enn bare innkjøp i innkjøpsteamene. Det fremgår av en fersk KPMG-undersøkelse blant innkjøpssjefene. Man bør inngå og utnytte strategiske partnerskap med fagpersoner, miljøer, organisasjoner og leverandører. Vi ser at bruk av partnerskap og allianser utgjør en sterk trend blant virksomhetene vi snakker med, sier ansvarlig for undersøkelsen, KPMGs Hans-Jörg Robert, i et eksklusivt intervju med Anbud365.

KPMG er ute med årets undersøkelse om hva som er dagens anskaffelses-agenda i en serie ledende organisasjoner – både private og offentlige: «The industry sector divide – A dialogue with Norway’s Chief Procurement Officers». Intervjuene er gjort i vår og i sommer. En ny normal i kjølvannet av pandemien ble konstatert – en individuell tilnærming ved å balansere mellom å være på kontoret på den ene siden og fjernarbeid, redusert forretningsreiser og et økt nivå av digital kommunikasjon på den annen.

Mer vekt på tverrfunksjonelt arbeid

På offentlig side har Avinor, Forsvarsbygg, Norsk Tipping, NRK, Posten Bring, Skatteetaten, Statnett, Tolletaten og Vygruppen deltatt. Også Equinor og DnB var blant de nær 30 intervjuede.

Rapporten konkluderer med at behovet for å bygge brede kapasiteter i tillegg til kjernen

innkjøps- og anskaffelsesprosesser er godt etablert i dagens anskaffelsesteam. Dette har også ført til en ny normal knyttet til tverrfunksjonelt arbeid, med samarbeid mellom Innkjøp og team fra IT, risiko, bærekraft, økonomi, juridisk og – mer som vanlig tidligere – å jobbe med budsjett- og spesifikasjonsansvarlige.

En av fjorårets overraskelser var digitalisering i innkjøpsfunksjonen, hvor ca. 75 % av innkjøpssjefene som deltok, sa de var i ferd med å anskaffe eller innføre nytt, for det meste skybasert innkjøpsteknologi.

Nøkkelbudskap

Et nøkkelbudskap i KPMGs dialog med innkjøpssjefer i år var betydningen av å hente inn mennesker med annen bakgrunn enn innkjøp.  Et innkjøpsteam må i dag ta hånd om mer og mer komplekse oppgaver og bringe til torvs et bredere sett av ferdigheter enn bare det innkjøpsfaglige.

Internlæring ble vurdert som spesielt viktig, ikke minst fordi KPMG også denne gangen fikk høre at det ofte var vanskelig å finne et overbevisende tilbud om ekstern opplæring for lokale innkjøpsmiljøer.

Hans-Jörg Robert, partner i KPMG, er leder for Procurement & Supply Chain i KPMG.  Anbud365 har gjort dette intervjuet med ham i forbindelse med KPMG-rapporten. Her utdyper han flere av rapportens hovedbudskap.

Anbud365: Hva var det aller mest overraskende ved trendbildet fra undersøkelsen i fjor til årets?

Robert: Det er ikke overraskende at det er fokus på kostreduksjon, men omfanget er større enn forventet. I utvalgte bransjer, særlig i bygg og anlegg og varehandel ser vi kraftig økte forventninger til innkjøpsteamenes bidrag til å kutte kostnader. Dette kommer av det store presset på både omsetning og kostnader, som følge av at kunder bruker mindre penger i dagens økonomi, og kostnadspress som følge av prisvekst.

Anbud365: Innkjøpsteam håndterer stadig mer komplekse oppgaver som setter krav til en bredere kompetanse. Dette er et sentralt budskap fra innkjøpssjefene i årets undersøkelse. Hvordan kan det løses i praksis?

Robert: Vi ser to hovedtilnærminger for å hanskes med økt kompleksitet og nye kompetansebehov. Den første handler om kompetanseheving innad i teamene og gjerne å spisse forskjellige ressurser inn mot viktige områder som digitalisering, bærekraft og risikohåndtering. Samtidig bør man inngå og utnytte strategiske partnerskap med fagpersoner, miljøer, organisasjoner og leverandører. Vi ser at bruk av partnerskap og allianser utgjør en sterk trend blant virksomhetene vi snakker med.

Anbud365: Interne opplæringstilbud er svært viktig, ifølge undersøkelsesresultatene, ikke minst pga mangel på gode nok eksterne opplæringsmuligheter for lokale team. «We heard again …», heter det i rapporten. Hva må/bør skje?

Robert: Vi som jobber med dette i KPMG mener virksomheter og innkjøpsteam bør kombinere læring fra daglige praktiske arbeidsoppgaver, med systematisk læring fra erfarne kolleger og tradisjonell kursing og opplæring. De to siste er viktigst for å sikre forståelse for beste praksis og prosesskvalitet. Da gir man medarbeidere tyngde til å utfordre status quo. For å få til dette tror jeg det er essensielt at innkjøpslederne selv har hånden på rattet når det gjelder opplæring og kursing.

Anbud365: AI/KI engasjerer, men til hva – ifm innkjøp eller de produktene man kjøper?

Robert: Svaret er definitivt begge. På kort sikt tilbyr nye AI-verktøy umiddelbare forbedringer av produktivitet og analyse. Dette vil hjelpe teamene med å få bedre produkt- og markedsforståelse. På lengre sikt vil kunstig intelligens brukes til å forbedre komplette løsninger, og til og med endre hvilke aktiviteter vi igangsetter – og hvilke aktiviteter vi slutter med. For å lykkes med dette må man være nysgjerrig og villig til å teste nye ting, samtidig som man jobber systematisk med å ha et grunnfjell av sikkerhet, compliance og risikostyring på plass. 

Bli den første til å kommentere på "Trend: Mer og mer komplekse innkjøp, trengs mer enn bare innkjøpskompetanse"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.