Follobane-prosjektet: Feil og mangler ved lønns- og arbeidsvilkår i 100 selskaper

Anbud365: Follobane-prosjektet Feil og mangler ved lønns- og arbeidsvilkår i 100 selskaperMed gulrøtter og iblant en pisk er Follobanen snart i mål med daglig oppfølging av lønns- og arbeidsvilkår i storprosjektet, heter det på Bane NORs nettside. På bildet konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.

Skriv ut artikkelen

Bane NOR har avdekket feil og mangler ved lønns- og arbeidsvilkår i 100 selskaper i Follobaneprosjektet siden hovedarbeidet startet i 2015. Av disse er 10 selskaper utestengt fra arbeid med Follobanen, mens de andre har forbedret rutiner etter påtale. Dette fremgår av et oppslag på Bane Nors nettsted. Siden hovedarbeidet ble startet i 2015 har rundt regnet 2107 norske og utenlandske selskaper deltatt i det store prosjektet. Nå er Follobanen satt i drift – om enn med en noe trøblete start.

– Antall selskaper med større eller mindre feil i lønns- og arbeidsvilkår fremstår ikke som særlig stort sett i forhold til hvor mange som har vært med, men vi har fulgt entreprenører aktivt opp i møter, kontroller, kampanjer, revisjoner med mer, sier Kirsten Helgesen, HMS-leder i Follobaneprosjektet, i et oppslag på nettstedet.  

Det er utført nær 18 millioner arbeidstimer i Follobaneprosjektet fra de første forberedelser i 2012 – en omfattende produksjon i norsk sammenheng. Siden hovedarbeidet ble startet i 2015 har rundt regnet 2107 norske og utenlandske selskaper deltatt i det store prosjektet.

Brudd på arbeidsmiljøloven

– Stort sett opplever vi at de ca. 2000 arbeidstakerne, som til enhver tid har arbeidet for prosjektets entreprenører og deres underentreprenører, har hatt greie lønns- og arbeidsvilkår, sier Helgesen, og legger til at kravet til minstelønn stort sett er etterfulgt, men en del selskaper har brutt arbeidsmiljøloven fordi ansatte har arbeidet for mange timer.

– Vi har sett at en del selskaper har for lite kjennskap til lovverket og mangler rutiner for å følge opp og få systemer på plass. Regelverket er omfattende og krever daglig oppfølging, understreker Kirsten Helgesen.

50 000 på kurs

I løpet av produksjonsårene har opp mot 50 000 arbeidstakere fullført obligatorisk sikkerhetskurs for Follobaneprosjektet og fått HMS-kort (helse/ miljø/sikkerhet) som gir rett til inngang til anleggsområdene. Prosjektet var tidlig ute med det som nå er fast rutine ved mange anleggsplasser.

Et annet nyttig tiltak har vært samarbeidsavtale med Skatteetaten og med Follo-politiet. Fra 2015 til 2022 har også LO hatt sin egen fagperson på innsiden av prosjektet. Bane NOR har betalt til LO for oppdraget, men koordinatoren er fagforeningens mann.

60 nasjoner deltatt

Folk fra om lag 60 nasjoner har deltatt i utbyggingen, og ansatte fra Portugal og Ungarn peker seg ut: Det kan se ut til at firmakulturen der gir ekstra føringer om at ansatte ikke skal snakke med LO-koordinator og heller ikke med Bane NORs folk.

LO-koordinator Arild Haugland slår på banenor.no fast at det aller viktigste nok er å ha tydelige krav i kontraktene slik at man kan følge opp og iverksette konsekvenser når ting ikke er på stell. Deretter må alt med innregistrering av firmaer og personell være dokumentert og kontrollerbart.

Bli den første til å kommentere på "Follobane-prosjektet: Feil og mangler ved lønns- og arbeidsvilkår i 100 selskaper"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.