Mulig NAV-gevinst på 40 mill etter StartOff-hjelp til å finne digital løsning

Anbud365: Mulig NAV-gevinst på 40 mill etter StartOff-hjelp til å finne digital løsningSissel Kristin Hoel er fagsjef i StartOff – en ordning som administreres av DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) og utføres i samarbeid med Digitaliseringsdirektoratet og Leverandørutviklingsprogrammet. - Med StartOff Demo våre åpner vi det offentlige markedet for leverandørene, og inviterer potensielle kjøpere til en presentasjon av de nye løsningene, opplyser fagsjefen.

Skriv ut artikkelen

Med støtte fra StartOff-ordningen har NAV fått etablert en digital løsning som anslagsvis vil gi en gevinst på 40 mill. Og leverandøren har i tillegg solgt løsningen som ble utviklet, til en rekke andre private og offentlige kunder. Det fremgår av en sommerhilsen som fagsjefen i StartOff, Sissel Kristin Hoel, har publisert.

Hun kan fortelle at StartOff blir invitert med i nybrottsarbeidet av virksomheter med stort ansvar og vilje til å gå nye veier. Et eksempel er Trondheim kommune, som har store ambisjoner om å utvikle morgendagens bærekraftige løsninger. De ønsker å utvikle en løsning for «Trygg ombruk av byggematerialer» og søker samarbeid med startups gjennom StartOff.

Kunstig intelligens

Helsedirektoratet likeså, skriver hun i sin sommerhilsen. Med prosjektet «Enklere tilgang på informasjon» søker de samarbeid med startups for å utvikle en løsning der familiene til alvorlige syke barn får enklere tilgang til informasjon. Kunstig intelligens er stikkordet.

Resultater gir også StartOff-prosjektene. I løpet av juni skriver NAV, en av fjorårets oppdragsgivere, kontrakt med UX-signals. Selskapet Iterate vant kontrakten for å utvikle løsningen til konkurransen «Rekrutteringsløsning for brukertester». Resultatet er spin-offen UX-signals. NAV estimerer gevinsten til minimum 40 millioner kroner. UX Signals på sin side har solgt løsningen til flere, både offentlige og private, kunder.

StartOff Demo

I alle prosjektene jobber StartOff for å oppnå nettopp målbare gevinster hos oppdragsgiverne og kommersialiserbare løsninger for leverandørene. – Med StartOff Demo våre åpner vi det offentlige markedet for leverandørene, og inviterer potensielle kjøpere til en presentasjon av de nye løsningene, sier fagsjefen. Vår første digitale StartOff Demo gikk av stabelen 1. juni, med tema Mobilitet. Der fikk mobilitetsfantaster fra hele landet presentert løsningene til Kobla og Bikely, og du kan lese mer om arrangementet her. Til høsten blir det flere StartOff Demoer.

StartOff er et rammeverk for gjennomføring av startupvennlige anskaffelser, hvor StartOff tilbyr veiledning og prosjektstøtte til den offentlige oppdragsgiveren og leverandør i en tilrettelagt prosess. Sammenlignet med andre ordninger for anskaffelse av innovasjon er StartOff innrettet for mer avgrensede problemstillinger med kortere prosjektlengde og mindre kontraktsbeløp. Et StartOff-prosjekt kan resultere i en ytterligere anskaffelse, men selve StartOff-prosjektet begrenser seg til 18 uker med utvikling av en MVP (enkleste brukbare produkt).

Bli den første til å kommentere på "Mulig NAV-gevinst på 40 mill etter StartOff-hjelp til å finne digital løsning"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.