Trinnfri atkomst til nye tog var ikke «skal-krav» – høster krass handikap-kritikk

Anbud365: Trinnfri atkomst til nye tog var ikke «skal-krav» - høster krass handikap-kritikkNorske tog med adm.dir. Øystein Risan i spissen høster handikap-kritikk for kjøp av manglende universelt utformede togsett.

Skriv ut artikkelen

Norge har kjøpt nye tog for åtte milliarder. Nå hagler kritikken: Togene er ikke universelt utformet, dvs. at rullestolbrukere får problemer med å komme om bord i togene. Virksomheten som har ansvaret for togkjøp, måtte gjøre et valg utfra hva markedet kunne levere – enten trinnfri adkomst eller god mulighet til å bevege seg ombord. Krav om trinnfri adkomst var riktignok med i konkurransegrunnlaget, men ikke som «skal-krav».

Norske tog signerte tidligere i år avtale med den sveitsiske togprodusenten Stadler om kjøp av 17 nye fjerntog, med opsjoner på å kjøpe totalt 100 tog. De første togene skal etter planen settes i trafikk fra slutten av 2026.

For Norske tog har det vært viktig at de nye togene skal være enkelt tilgjengelig for alle, også de med rullestol, heter det på virksomhetens nettside. De nye togene vil være universelt tilgjengelig etter gjeldende jernbanestandard. Det vil være to enkle og effektive rullestolheiser i hvert tog, det blir flatt gulv og ingen innvendige trinn gjennom hele toget, fire rullestolplasser og HC-toalett. Rullestolbrukere vil også kunne benytte seg av bistrotilbud og sovekupeer, heter det.

Ikke et «skal-krav»

I konkurranseutlysningen fra Norske tog ble det lagt inn et ønske om trinnfri adkomst for å undersøke om markedet hadde mulighet til å tilby dette. Trinnfri adkomst var stilt som krav, men ikke som et «skal-krav». Ingen av leverandørene i konkurransen ga et tilbud på en slik løsning. Og: I valget mellom av-og-påstigning eller muligheten til forflytning i vognene, har Norske tog lagt til grunn det siste alternativet for å sikre komfort på lengre reiser.

Norske tog har i anskaffelsesprosessen hatt tett dialog med Toggruppa (Blindeforbundet, Norges Handikapforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon og Hørselshemmedes forbund). Det har vært et ønske fra Toggruppa om at togene skal ha trinnfri adkomst. Nå er designfasen hvor de siste tilpasninger og justeringer blir gjort før toget settes i produksjon. I denne fasen vil brukerorganisasjonene i Toggruppa også bli invitert til å delta, heter det.

Funksjonshemmede

Handikap-nytt melder at Funksjonshemmedes organisasjoner nylig hadde møte med ledelsen i Samferdselsdepartementet, bl.a. for å protestere mot trappetrinn på de nye fjerntogene. Det var ingen tegn til at departementet kommer til å stille strengere krav om universell utforming til Norske Tog, konstaterte Handikapforbundets nestleder Magnhild Sørbotten etter møtet.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) var ikke selv til stede for å høre organisasjonene argumentere for hvorfor de mener at statens togselskap har kjøpt katta i sekken på grunn av manglende universell utforming. Det vakte en smule oppsikt: – Ved tidligere regjeringer har vi fått varsel i forkant dersom statsråden ikke kan være med. Nå fikk vi det i møtet, konstaterer nestleder Sørbotten til Handikapnytt.

Engasjement i Stortinget

I Stortinget er det fyr og flamme. Hele fire representanter (foreløpig?) vil høre hva samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener om saken – Liv Kari Eskeland, André N. Skjelstad, Olaug Bollestad og Morten Stordalen. Alle vil ha svar på om statsråden er fornøy med at det norske togtilbudet ikke vil være universelt utformet de neste 40 årene. – Det er valgt en løsning med to trinn for på/avstigning. Togene skal utstyres med heis ved to innganger som løsning for rullestolbrukere. Det vil gjøre at f.eks. rullestolbrukere fortsatt vil være avhengig av assistanse for å komme om bord på toget. Dette er ikke universell utforming, heter det i Eskelands begrunnelse.

Brukerorganisasjonene føler seg ført bak lyset da de ikke er blitt lyttet til. I tillegg har Stortinget også satt krav om at universell utforming skal være førende i transportplanleggingen, fremhever Stordalen.

Bli den første til å kommentere på "Trinnfri atkomst til nye tog var ikke «skal-krav» – høster krass handikap-kritikk"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.