Bare en av tre danske bedrifter tilfreds med sin kommunes anbudsprosess

Anbud365: Bare en av tre danske bedrifter tilfreds med sin kommunes anbudsprosess- Vi har en felles interesse i å sikre at bedrifter har gode vilkår når det gjelder å levere tilbud på offentlige kontrakter, og det forutsetter en inviterende anbudsprosess med fokus på tidlig markedsdialog, realistiske tidsfrister, metodefrihet og en sunn balanse mellom pris og kvalitet, sier Jakob Scharff, bransjedirektør i Dansk Industri (DI).

Skriv ut artikkelen

Knapt hver tredje bedrift som er med i en omfattende dansk undersøkelse, sier seg tilfreds eller svært tilfreds med sin kommunes anbudsprosess. Små og mellomstore med færre enn 50 ansatte er minst fornøyde med prosessene. Spesielt høye og begrensende transaksjonsomkostninger rammer SMB-ene.

Dansk Industri (DI) gjennomfører årlig en undersøkelse om status for den lokale «næringslivsvennlighet». Undersøkelsen er basert på bedriftenes vurdering av situasjonen – i tillegg til en rekke statistiske indikatorer, heter det.

Resultatene indikerer bl.a. at størstedelen av landets bedrifter – i særdeleshet de små og mellomstore – ikke er tilfredse med de kommunale anbudene. De har sett på anbudsprosessene ved å vurdere kvaliteten på konkurransedokumentene, tidsfrister og markedsdialog.

En mindre fremgang

Overordnet viser analysen av undersøkelsesresultatene en svak fremgang i andelen av bedrifter som er fornøyd kommunenes anbudsprosesser. I 2021 var 30,7% av bedriftene enten tilfredse eller meget tilfredse med de kommunale anbudene – i 2022 var tallet steget til 31,4% – en fremgang på 0,7%.

Av de knapt 8 000 spurte bedriftene, er det små og mellomstore med færre enn 50 ansatte som er minst fornøyde med kommunenes anbudsprosesser.

Transaksjonsomkostningene

Høye og begrensende transaksjonsomkostninger rammer SMB-ene hardt, heter det, og derfor er det viktig for DI å sikre større fleksibilitet i de offentlige anbudene. DI og IKA (danske innkjøperes interesseorganisasjon) har nettopp gitt ut en rekke felles anbefalinger som skal føre til det gode anbud og et bedre offentlig-privat samarbeide, opplyser DI i sin melding.

I meldingen fra Dansk Industri tas det med et eksempel på hvordan det «gode anbud» kan komme så vel oppdragsgiver som leverandør til gode. Det gjelder et nyskapende offentlig-privat samarbeide mellom Aarhus Kommune og facility service-bedriften Forenede Service. Det prisbelønte rengjøringsanbudet la vekt på markedsdialog, kvalitet frem for pris og stilte krav om å hjelpe innbyggere på kanten av arbeidsmarkedet til arbeid. Bruk av dynamisk innkjøpsordning gjør det mulig med løpende tilpasninger, heter det.

Bli den første til å kommentere på "Bare en av tre danske bedrifter tilfreds med sin kommunes anbudsprosess"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.