Fire av ti innkjøpskroner til lokale, men nyttig med priskorrektiv utenfra

Anbud365:Brukte ni mill på ett år på fireårig innleieavtale verdsatt til tre millAvtaler om legevikarer ble en hodepine for kommunaldirektør Morten Johan Johansen i Opdal kommune. Nå gjelder det å kvitte seg med dem.

Skriv ut artikkelen

Fire av ti innkjøpskroner havner årlig hos en lokal leverandør i kommunen eller i nabokommunen, fremgår det av saksutredningen i forbindelse med behandlingen av Oppdal kommunes reviderte innkjøpsstrategi. Kommunedirektøren peker imidlertid på at det er det nyttig å få priskorrektiv fra leverandører utenfor for å sikre at ikke kommunen betaler mer enn den må. Men noe e-handelssystem har kommunen ennå ikke fått seg – det kommer tidligst i 2026, heter det.

Trøndelags-kommunen Oppdal kommune med sine drøyt 7200 innbyggere gjør i dag anskaffelser i størrelsesorden 280-300 mill årlig. I 2023 kjøpte kommunen varer og tjenester til drift og investeringer for 350 mill., lokalt for om lag 144 mill i varer, tjenester og entreprenøroppdrag (en andel på ca. 40%). Kommunen har i nasjonal sammenligning en høy andel av anskaffelsene utført lokalt (i kommunene Oppdal og Rennebu).

Revidert innkjøpsstrategi

Kommunestyret har nylig hatt til behandling revidert innkjøpsstrategi 2024-2027, samt en statusrapport knyttet til tidligere strategi ved utgangen av 2023.Det fremgår bl.a. at kravet til andel EHF-fakturaer er nådd (93%) og at innføring av e-handelssystem er utsatt til fra 2022 til 2026. Begrunnelsen er at innføring av e-handelssystem er svært omfattende, og at organisasjonen ikke har kapasitet til dette før tidligst i 2026.

I den nye strategien er det fem delmål: Anskaffelser skal være organisert med klare ansvarslinjer og kontrollmekanismer, de skal bidra til effektiv tjenesteproduksjon og gjennomføres raskere, enklere og digitalt. Virksomheten skal vise samfunnsansvar i anskaffelsene er delmål nummer fire, mens anskaffelser skal bidra til markedsutvikling er det femte.

Kompetanse

Kompetanse på innkjøp er den mest kritiske faktoren for å nå delmålene, skriver kommunedirektøren. I en forholdsvis liten organisasjon som Oppdal kommune er det ikke mange som har nødvendig kompetanse til på trygg måte å gjennomføre anskaffelser. Én av grunnene til dette er at innkjøp gjøres sjeldent (1-5 ganger per tre år), og at ansatte dermed mangler mengdetrening i innkjøp. Dette er forsøkt gjort noe med ved at det er opprettet en ressursgruppe bestående av tre personer som skal bistå resten av organisasjonen, skriver kommunedirektøren i sin innstilling til kommunestyret.

Kommunen benytter derfor i dag juridisk spisskompetanse i tillegg til egen kompetanse for å gjennomføre korrekte innkjøpsprosesser. Kommunedirektøren tar til orde for at det bør vurderes om kommunen skal opprette egen stiling som innkjøper for hele kommunen. Alternativt bør det vurderes om kommunen skal inngå i et formelt innkjøpssamarbeid med et utvalg av kommuner.

Utvikle lokale

Gjennom valg av anskaffelsesprosedyre, krav til responstid, miljøkrav og entrepriseform kan lokale leverandører ha et fortrinn, heter det. Det gir kommunen mulighet til å bidra til å utvikle lokale leverandører slik at disse kan bli enda mer konkurransedyktig. Dette gjøres i dag, men kan utvikles mer. Ett satsingsområde i inneværende periode er å kjøpe mer lokalprodusert mat.

Ett av aspektene ved å handle mye lokalt, fremholder kommunedirektøren i sin saksutredning, er at dette bidrar til lokal markedsutvikling som kan gjøre lokale bedrifter bedre rustet til konkurranse. Imidlertid er det nyttig å få priskorrektiv fra leverandører utenfor for å sikre at ikke kommunen betaler mer for en tjeneste eller vare enn kommunen må.

Bli den første til å kommentere på "Fire av ti innkjøpskroner til lokale, men nyttig med priskorrektiv utenfra"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.