Utslippsfrie ambulansebåter: Markedet utfordres, kanskje innovativ anskaffelse

Anbud365: Utslippsfrie ambulansebåter Markedet utfordres, kanskje innovativ anskaffelseKlinikksjef Pål Madsen ved Helgelandssykehuset (t.h.) fikk sist høst Marit Ribes minnepris – nå er det utvikling av utslippsfrie ambulansebåter som gjelder. På bildet får Madsen prisen tildelt av FoU-direktør Tom Hanssen i Stiftelsen Norsk Luftambulanse (Foto: Helgelandssykehuset).

Skriv ut artikkelen

Markedet tilbyr i dag utslippsfrie fartøy, men ikke grønne beredskapsfartøy – som utslippsfrie ambulansebåter. Det kreves innovasjon for å produsere båter som kan betjene en tidskritisk tjeneste slik en ambulansebåt gjør: Rask respons, god rekkevidde, høy hastighet og mulighet for tidlig akuttmedisinsk behandling og virtuelle avstandskonsultasjoner. Nå tar imidlertid Sykehusinnkjøp og Helgelandssykehuset HF grep. Kanskje blir resultatet innovasjonspartnerskap eller anbud med forhandlinger, men først markedsdialog.

I 2021 seilte Helgelandssykehuset HFs tre ambulansebåter 153 160 km, og forbrukte 645 000 liter diesel. Spesialisthelsetjenesten har satt seg klimamål om å redusere CO2-utslipp med 40 % innen 2030, og Helgelandssykehuset HF og Sykehusinnkjøp HF er nå gang med et forprosjekt for å vurdere muligheten for å anvende mer miljøvennlige ambulansebåter i fremtiden. Forprosjektet har fått tilsagn på 300 000 kroner fra Forskingsrådet.

Dagens kontrakt på ambulansebåter utløper våren 2025, og kan forlenges til 2027. Ønsket er å bruke utslippsfrie ambulansebåter når neste kontraktsperiode starter dersom forprosjektet viser at dette er realistisk.

Tidskritisk tjeneste

For å gjøre vurderingene som kreves, trengs innspill fra bl.a. maritime fagmiljøer og bedrifter innenfor helseteknologi, digitalisering og grønn energi. Dette inkluderer leverandører og forskingsmiljøer som også vil være sentrale i å senere utvikle en eventuell utslippsfri ambulansebåt, skriver Sykehusinnkjøp på sine nettsider.

Klinikksjef Pål Madsen ved Helgelandssykehuset HF påpeker at markedet i dag tilbyr utslippsfrie fartøy, men det kreves innovasjon for å produsere båter som kan betjene en tidskritisk tjeneste slik en ambulansebåt gjør. De må kunne gi rask respons, ha god rekkevidde og høy hastighet. De skal også ha mulighet for tidlig akuttmedisinsk behandling samt virtuelle avstandskonsultasjoner, ifølge Madsen.

Markedsdialog

Dersom forprosjektet viser at anskaffelse av utslippsfrie ambulansebåter er realistisk, vil neste steg være en anbudsprosess. Her er det flere muligheter, som for eksempel innovasjonspartnerskap med en leverandør eller anbud med forhandlinger. Akkurat hvordan anbudsprosessen skal legges opp, blitt det tatt stilling til senere. I første omgang er det nå markedsdialog 24. mai for å se hva som er mulig.

Prosjektledere Maylen Klo Dreyer og Stig A. Johansen fra Sykehusinnkjøp HF mener deltakelse er en mulighet for å være tidlig ute med ny, fremtidsrettet teknologi. Hvis man lykkes med å produsere utslippsfrie ambulansebåter, heter det, vil kunnskapen være overførbar til produksjon av også andre typer grønne beredskapsfartøy. Med andre ord er det et uforløst potensial her – det kan bli marked for i fremtiden, både i og utenfor Norge.

Sykehusinnkjøp er partner i Nasjonalt program for leverandørutvikling, som ved å legge til rette for innovative anskaffelser har som mål å skape bedre og mer effektive tjenester, næringsvekst og lavere utslipp.

Bli den første til å kommentere på "Utslippsfrie ambulansebåter: Markedet utfordres, kanskje innovativ anskaffelse"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.