Universitetet i Bergen: Avtaleoppfølging og sirkulære anskaffelser topp-prioritet

Anbud365: Universitetet i Bergen Avtaleoppfølging og sirkulære anskaffelser topp-prioritetSatsingen på gjenbruk og sirkulære anskaffelser har gitt konkrete og vesentlige resultater innenfor møbel – og IT-området, fremgår det av en styresak ved Universitetet i Bergen. På bildet universitetsdirektør Robert Rastad (foto: UiB).

Skriv ut artikkelen

Miljø- og klimamål i anskaffelser, oppfølging av tiltak for innkjøpsorganisasjonen og strukturert oppfølgning av avtaler er de tre topprioriterte områdene ved Universitetet i Bergen (UiB) i år når det gjelder anskaffelser. Det fremgår av en tiltaksplan som nylig har vært til behandling i universitetsstyret. Når det gjelder sirkulære anskaffelser, settes flere tiltak i gang, bl.a. skal ny rammeavtale for møbler legge til rette for gjenbruk, reparasjonsmuligheter og lang levetid. For IT-utstyr blir det større grad å benytte gjenbruksavtale for brukt og utrangerte IT-produkter, og oppfordre til kjøp av brukte mobiltelefoner gjennom ny rammeavtale.

Universitetet i Bergen kjøper varer og tjenester for mer enn 1,7 mrd årlig. I 2020 vedtok UiB anskaffelsesstrategi for perioden 2020-2024. Tiltaksplanen som ble behandlet på styremøtet i UiB nylig, skisserer tiltakene i år i lys av strategien. Sentralt i strategien er utvikling mot sterkere styring og prioritering for å nå overordnede mål innen miljø- og klima og innovasjon. De skal videreutvikle modellen for anskaffelser fra et regel- og servicefokus, heter det.

Universitetsdirektøren trekker i sin saksfremstilling frem bl.a. satsingen på gjenbruk og sirkulære anskaffelser som har gitt konkrete og vesentlige resultater innenfor møbel – og IT-området. Systematisk arbeid med avtaleoppfølging har avdekket at de vil kunne få enda bedre utbytte av avtalene gjennom bedre veiledning til behovshavere.

Bærekraftige møbler

Det er etablert et eget prosjekt for bærekraftige møbler som arbeider med å følge opp tiltaksplan for møbler. Arbeidet innebærer gjenbruk av møbler internt ved UiB og planer for gjenbruk sammen med andre offentlige institusjoner. Eiendomsavdelingen har ansatt en egen gjenbrukskoordinator, og det legges opp til stor grad av gjenbruk og bruktkjøp av møbler for fellesadministrasjonen

Likeledes fremgår det av styredokumentene at det er gjennomført tiltak for bl.a. å heve intern kompetanse om miljø- og klima. Avtaleoppfølging innen samfunnsansvar har hatt høy prioritet, og det er etablert systematiske risikovurderinger og gjennomført kontroller av lønns- og arbeidsforhold og hentet inn egenrapporter om etisk handel.

Rapportering

I 2022 har det vært en økning på antall rammeavtaler med krav om innrapportering av primærdata fra 20% i 2021 til 39% i 2022. Samtidig er andelen primærdata i klimaregnskapet ikke økt, noe som må følges opp i 2023. Økning av andel primærdata i klimaregnskapet er viktig, og potensialet for å hente slike data er stort innenfor byggeprosjekter og vedlikehold av bygg, heter det.

Det tredje fokusområdet i 2022 har vært å øke kompetanse og styrke informasjon om inngåtte avtaler. Universitetet inngår omtrent 270 nye avtaler hvert år. Til enhver tid har universitetet omtrent 100 rammeavtaler som gjelder alt fra kontorrekvisita og konsulenttjenester til kjemikalier.

Statusrapporten, som ble lagt fram på styremøtet viser at 32% av alle avtaleleverandørene og 54% alle rammeavtaleleverandørene var miljøsertifiserte per 2022. Det er en liten nedgang fra 2021: Da var tilsvarende tall på 35 og 56%.

Bli den første til å kommentere på "Universitetet i Bergen: Avtaleoppfølging og sirkulære anskaffelser topp-prioritet"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.