Svensk byggebransjes tre grep for å komme useriøse til livs i anskaffelser

Anbud365: Svensk byggebransjes tre grep for å komme useriøse til livs i anskaffelserTidligere boligminister i Sverige, Stefan Attefall, har ledet Byggmarknadskommissionen, som er kommet med forslag til grep som skal komme useriøse til livs. (foto: Johan Fredriksson).

Skriv ut artikkelen

Lettelser i forutsetningene for å avvise useriøse tilbydere, bruke handlingsrommet til å stille krav om etterlevelse av arbeidsrettslige vilkår, og kutte i saksbehandlingen av klager. Disse tre forslagene kommer fra en samlet svensk bygebransje i en fersk rapport. Formålet er å rydde opp i byggebransjen, og da er bruk av anskaffelsesgrep sentralt.

Den såkalte Byggmarknadskommissionen står bak rapporten «Från svart til vitt – Vänd den osunda utvecklingen i byggbranschen». Kommisjonen er sammensatt og finansiert av representanter fra alle deler av den svenske byggebransjen. Formålet er å kartlegge og vurdere rådende forhold på det svenske byggemarkedet når det gjelder useriøsitet. Ut fra hva man fant skulle kommisjonen fremme forslag til tiltak som vil fremme en sunn bransje.

Kommisjonen kom nylig med sine forslag etter å ha arbeidet i nær to år. Og offentlige anskaffelser vies betydelig oppmerksomhet. Det har vist seg vanskelig, mange ganger kostbart og tidkrevende for offentlige oppdragsgivere i deres anskaffelser å utestenge tilbydere ved mistanke om arbeidslivskriminalitet, fremhever kommisjonen.

Forutsetninger for god kontroll

Imidlertid må det stilles krav til oppdragsgiverne at de så langt som mulig må kontrollere at kriminelle foretak ikke forekommer på deres byggeplasser. Men det innebærer også at de må få gode forutsetninger for å kunne gjøre effektive anskaffelser og avgjørelser av hvilke tilbud som bør antas.

Byggmarknadskommissionen foreslår at en statlig myndighet får i oppdrag å utstede en attestasjon – et sertifikat – som kan dokumentere at foretaks-representant ikke er med i noen registre over bestemte typer kriminalitet. Det siktes på kriminalitet som skal føre til utestenging av en tilbyder.

Utveksling av informasjon

Det bør også, fremholder kommisjonen, innføres et system for informasjonsutveksling om foretak som har begått alvorlige feil i sin yrkesutøvelse. Slik informasjon skal ligge til grunn for å avvise tilbud også hos andre oppdragsgivere. Upphandlingsmyndigheten bør dessuten påskynde sitt arbeid med risikoanalyser og maler for utførelsesavtaler.

I tillegg oppfordrer Byggmarknadskommissionen offentlige oppdragsgivere til å utnytte de mulighetene som finns til å stille krav knyttet til arbeidsrettslige vilkår. Handlingsrommet for å stille slike krav bør knyttes til gjennomføring av kontraktene.

Problematiske forsinkelser

For offentlige oppdragsgivere er det problematisk om klager for domstolene som gjelder prosesser knyttet til konkrete avgjørelser, trekker ut i tid. Det bør være en oppgave for regjeringen og Domstolsverket å undersøke i hvilken grad det forekommer forsinkelser, hva som er årsakene til det og i hvilket omfang det er regionale varianter, påpeker kommisjonen. Med utgangspunkt i hva man her finner, er det mulig å trekke konklusjoner som grunnlag for omprioriteringer eller om det er nødvendig med ytterligere ressurser for å redusere saksbehandlingstidene.

Bli den første til å kommentere på "Svensk byggebransjes tre grep for å komme useriøse til livs i anskaffelser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.