Innkjøpere skal settes i stand til å ta informerte valg av seriøse

Anbud365: Innkjøpere skal settes i stand til å ta informerte valg av seriøseRegjeringen, her ved statsminister Jonas Gahr Støre, legger frem en «Handlingsplan mot sosial dumping og Arbeidslivskriminalitet», der flere tiltak er aktuelle for offentlige innkjøpere.

Skriv ut artikkelen

Offentlige innkjøpere skal settes i stand til å ta informerte valg av seriøse leverandører, slår Regjeringen fast i en nylig lansert handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Å få opplysninger om leverandørene er derfor viktig. Regjeringen peker også på godkjenningsordninger for virksomheter i renhold og bilpleie – og senere for bemanningsbransjen kommer. Økt kjennskapen til disse ordningene skal gjøre det enklere for innkjøpere å føre kontroll med sine leverandører. Og Regjeringen minner om den kommende Norgesmodellen, som i første omgang skal gjelde for bygg/anlegg og renhold.

Regjeringen la nylig frem en «Handlingsplan mot sosial dumping og Arbeidslivskriminalitet». Her tillegges det offentlige et særlig ansvar for å sikre seriøsitet og anstendige lønns- og arbeidsforhold. Det er rollen som stat, fylkeskommuner og kommuner har som stor innkjøper, som kvalifiserer til dette ansvaret. Mobilisering av innkjøpermakten er et sentralt virkemiddel for å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. – Forbrukere, private virksomheter og, melder Regjeringen i sin handlingsplan.

Mange kommuner, fylkeskommuner og offentlige virksomheter stiller seriøsitetskrav i sine kontrakter. Regjeringen vil følge opp dette gjennom Norgesmodellen og etablere nasjonale seriøsitetskrav for alle offentlige anskaffelser. Norgesmodellen vil ta i bruk et bredt spekter av virkemidler, som regelverksendringer, økt veiledning og utvikling av digitale hjelpemidler, heter det. Modellen skal utvikles gradvis, og vil i første omgang omfatte bransjene bygg/anlegg og renhold.

Enkelttiltak

Noen enkelttiltak har også spesiell interesse for det offentlige innkjøps-Norge:

  • Innkjøpere og forbrukere skal få bedre tilgang til informasjon som gjør det mulig å velge bort useriøse og kriminelle aktører. Av den grunn kan det bli aktuelt å publisere stansingsvedtak. Arbeidstilsynet skal gjennomføre et pilotprosjekt hvor de skal publisere stansingsvedtak for transportvirksomheter. På bakgrunn av erfaringene med dette vil Arbeidstilsynet vurdere å publisere også andre stansingsvedtak.
  • Sikre tilstrekkelig informasjon om etablerte godkjenningsordninger og innføre ny godkjenningsordning for bemanningsforetak. Det er nylig innført godkjenningsordning for virksomheter som tilbyr bilpleie, dekklagring og dekkskift. I tillegg er det en godkjenningsordning for renholdsvirksomheter. Formålet er blant annet å gjøre forbrukere og andre innkjøpere i stand til å velge seriøse leverandører.
  • Skatteetaten har inngått en rekke samarbeidsavtaler med offentlige oppdragsgivere og private entreprenører. Disse skal videreutvikles. Formålet er å legge til rette for korrekt innrapportering og sette aktørene i stand til å forhindre arbeidslivskriminalitet på sine kontrakter. En evaluering gjennomført i 2021 av Oslo Economics viser at disse samarbeidsavtalene bidrar til avvisning/utestenging av useriøse aktører fra oppdrag.

Bli den første til å kommentere på "Innkjøpere skal settes i stand til å ta informerte valg av seriøse"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.